Nya Porsche 911 GT3. Herrejösses!

Äntligen! En ny GT3 på senaste herrejösses-generationen 991. Den stora nyheten är att den styr med alla fyra, den stora skrällen att den bara byggs med PDK och den glada överraskningen att motorn varvar 9.000 rpm.

När vi skrev om tävlingsbilen GT3 Cup spekulerade vi att även vanliga GT3 bara skulle kunna växlas med paddlar. Det visade sig stämma och en särskilt utvecklad programmerad 7-stegad dubbelkopplingslåda sköter nu växlingarna åt dig på en hundradels millisekund. Enligt Porsche är lådan så nära sekventiell växling du kan komma i en gatbil.

GT3 är 30 mm lägre än Carrera och helt annorlunda fast ändå mer lik än någonsin eftersom Porsche nu för första gången använder samma motor i båda modellerna. Ungefär samma i alla fall. Adjöss Mezger-block och hej trimmad Carrera S-motor. Fast lättad med titan och utrustad med torrsump. Den 3,8 liter stora boxersexan ger dig nu 475 hästkrafter att leka med, vilket kastar iväg dig från stillastående till 100 på 3,5 sek och låter dig susa fram på Autobahn i 315 km/timmen. Plattan i mattan bara så är du framme vid Nürburgring kl 13 om du startar från Spa Franchorchamps kl 12. Hinner du köra två av Europas bästa banor samma dag.

I högre hastigheter styr bakhjul och framhjul åt samma håll, i lägre hastigheter styr de åt motsatt håll. Det ska underlätta kvicka omkörningar. Det borde även påverka instyrning rejält, nosen lär kännas extremt responsiv och snabbt hamna där du pekar med ratten.

Tvärtemot rådande lättviktstrend har GT3 biffat upp sig istället för att banta och väger nu in på 1430 kg. Förklaringen är framför allt att modell 991 är 85 mm längre och 44 mm bredare. Fälgen sitter med centrumbult och gummit som klistar bilen på asfalten är 245or fram och 305or bak. Den bredare frontläppen och utblåset mitt i fronten förbättrar aerodynamiken genom att skapa större marktryck fram. Där bak sitter fortfarande en fast monterad vinge men en ny diffuser hjälper till att ge bakaxeln grepp.

GT3 har från första början varit en extremt potent bil och nya 991 GT3 ser faktiskt ut att vara ännu dugligare. Därför har Lars Kern, instruktör vid Porsche Sport Driving School, ett råd till alla spekulanter:

”Newcomers in particular should put safety first, starting slowly and getting to know the vehicle.”

Trots alla förbättringar, all teknik och all elektronik är det ändå fortfarande samma gamla utrustning som avgör om din nya GT3 stannar på det svarta eller får krama räcke. Den detaljen är, som engelsmännen brukar säga, ”the nut that holds the wheel”. Var försiktig. Nya GT3 är riktigt vass.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *