Porsche Cayman snyggar och styggar till sig rejält

Detta har hänt: År 2005 visar Porsche nya modellen Cayman första gången. En tvåsitsig mittmotorbil med bakhjulsdrift som har många delar gemensamt med cabrion Boxster som i sin tur har många delar gemensamt med kronjuvelen 911. Vi snabbspolar till år 2011 då Porsche lanserar Cayman R. Lättare, starkare och rejsigare. Så är vi tillbaka i 2012 igen och Porsche har precis visat upp tredje generationen Cayman på bilsalongen i Los Angeles

Lättare, snabbare, effektivare och kraftfullare än någonsin. Så potent rent av att nya Cayman på riktigt kan utmana 911. Jo allvarligt, men bara modell 996 det vill säga 911 årsmodell 1998-2005. Det är fortfarande ett rejält avstånd till nya generation 911, internt kallad 991, som är så fruktansvärt potent och lättkörd att det knappast är någon risk för kannibalism bland nybilskunderna. Och med värstingversionerna GT3 och turbo av modell 991 som väntas i vår är det inte heller någon risk att kärnkunden köper Cayman istället för 911. Men i alla fall. Som instegsmodell verkar faktiskt Cayman generation III oslagbar.

Cayman har växt upp och tuffat till sig. Blivit snyggare och styggare. Det märks inte minst på nya karossen. Designavdelningen har förstärkt bilens utsträckta siluett genom att placera vindrutan längre fram och samtidigt dra taklinjen längre bak. Men det som ger mig ståpäls på riktigt är de sexiga luftintagen bakom dörrarna. Alltså, jösses vad snygg bilen är! Nya Cayman ser ju ut att vara avlad direkt från en GT1 som parat sig med en Carrera GT. Cayman ser ut som fina familjens elaka lillebrorsa. Modellen har alltid haft gälar men nu har Porsche dragit ut linjerna över dörrarna och det gör ju att bilen får ett mycket mer aggressiv look. Som vanligt när Porsche designat är ingenting en gimmick utan scoopen finns där för att leda insugsluften direkt till motorn. Jag är helt såld och darrar av upphetsning över att få se bilen i verkligheten. I mars 2013 kommer den hit och Lyx.se hoppas kunna bjuda på en provkörning.

Motoralternativen är på 2,7 liter och 275 hästar i grundmodellen eller på 3,4 liter och 325 hästar i ”S”-modellen. Flintapinne med sex växlar är standard och dubbelkopplingslådan PDK finns som tillval.

År 2012 kommer att gå till historien som Porsche Sveriges bästa år någonsin. Häromdagen bekräftade man 500 sålda bilar i år. Det våras verkligen för sportbilarna.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *