Corvette Stingray 2014 räddar jänkarnas rykte. Eller?

Amerikansk bilindustri har inte haft det lätt. God damn! President Obama var tvungen att skriva en check på miljarders miljarder och Eminem var tvungen att göra vad han kunde för att hjälpa till. Hoppas det gjort någon skillnad nu, för senaste åren har jänkarna varit bättre på att göra roliga reklamfilmer för bilar än att faktiskt bygga dem. Medan vi européer garvat åt amerikansk bilreklam och ännu mer åt deras så kallade sportbilar har ingenjörerna på andra sidan Atlanten jobbat järnet i vindtunnlar och verkstäder. De har tänkt till för att imponera på bilköpare bortskämda med prestandan hos Nissan GTR, elegansen hos Ferrari 458 och pålitligheten hos Porsche 911. Vad kunde de hitta på för att ta muskelbilen till nästa nivå? För det funkar faktiskt inte längre att sälja bilar på självgodhet och nostalgi, till och med Ferrari slutade med det 1999. Amerika behövde hitta på något nytt.

I måndags lade Chevrolet korten på bordet och spelade ut sitt ess i leken – tada! – en Corvette! Och inte vilken Vette som helst utan en återuppstånden ikon; Stingray! Men bara namnet är gammalt lovar GM. Corvette 2014 har fler nya delar än den ursprungliga Corvetten från 1953 hade. Det sägs att den bara delar två artikelnummer med förra modellen, istället har man hämtat delar och teknik från Chevrolets motorsportprogram.

När jag såg de första officiella bilderna på nätet trodde jag det var ett prank, hela fronten var ju kopierad rakt av från SRT Viper! Var det ett photoshoppat internskämt? Men icke, när bilen visades på presskonferensen häromdagen såg det fortfarande ut som de båda modellerna använder samma gjutform till fronten. Och om luftintagen är från Viper så är LED-lysena från Ferrari. Men i övrigt ser sjunde generationens Corvette, kallad C7, väldigt ny ut med sin bulliga kaross. Även under all kolfiber och komposit ska mycket vara nytt. Hela chassit, hela drivlinan plus hela interiören. Motorn då? Helt ny den med. 450 hästar springer fram ur en 6,2 liters V8, som bara tänder på hälften av cylindrarna i motorvägsfart för att spara bränsle. Resan från 0 – 100 går på ”under 4 sekunder” och det som får stopp på ekipaget är Brembos fyrkolvs-ok och 320/388 skivor. Ingen har ännu provkört bilen så det är ju knepigt att ha en uppfattning om sjunde generationens Vette verkligen är bäst hittills. Modellens vikt/effektförhållande talar för det.

Det som ligger modellen mest i fatet här hemma är faktiskt målgruppen, i Sverige är Corvette mest lika med pensionerad egenföretagare i baseballkeps. Nu vill GM ändra på det och föryngra målgruppen. Därför har man utsett Porsche 911 till huvudkonkurrent och satt ett lägre pris. Exakt hur mycket lägre är inte bestämt ännu med det har talats om kanske 30.ooo USD, alltså uppemot 200.000 SEK, billigare än 911. Det är säkert rätt tänkt men jag vet inte om GM missat att Porsche nyligen lanserade tredje generationens Cayman? Corvette Stingray kommer troligen att fightas mer mot 911ans lillebrorsa. Och i den matchen är risken stor att Corvette i Sverige även i framtiden mest kommer vara lika med pensionerad egenföretagare i baseballkeps.

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *