Världspremiär! Audi RS 7 Sportback – en sportbil förklädd till dagispulka

RS. Tänk att det bara behövs två små bokstäver för att få mig på gott humör. Nu breddar Audi laguppställningen med ytterligare en RS-modell. Och den nya spelaren med nummer 7 är en riktig vilde, hör på det här: motorn är en fyraliters V8 med dubbelturbo som snurrar ur sig inte mindre än 560 hästar med ett vrid på hela 700 Nm. Det ger modellen en (ostrypt) toppfart på 305 km/h och gör att den här dagispulkan till sportbil inte behöver mer än 3,9 sekunder på sig för att nå 100 km/h. Det är ungefär lika fort som nya Corvette Stingray!

Precis som Vetten tänder Audin inte på alla cylindrar för att spara bränsle. Tyskarna kallar sitt system COD – Cylinder On Demand. Motorn tänker själv och förstår att den inte behöver köra på alla åtta vid låga varv och låga motstånd, så elektroniken stänger helt sonika ventilerna till hälften av cylindrarna. Om föraren trampar på gasen och börjar köra mer aktivt öppnas allt upp och du har alla hästar under foten igen. Audi säger att övergången mellan fyra och åtta cylindrar sker så mjukt och sömlöst att föraren inte ens märker hur många kolvar som jobbar. Tyskarna har nämligen skruvat fast motorn i karossen med aktiva fästen som kompenserar för skillnaden i vibrationer mellan fyra och åtta cylindrar. I pressreleasen kallar Audi det för ”out-of-phase counter-oscillations”. COD påstås sänka förbrukningen med 5-10%. Omräknat i kronor blir det mellan 70 och 140 spänn som du kan stanna och fika för istället var tionde mil.

Växellådan är en 7-stegad automat med en åttonde överväxel, som kan växlas manuellt med paddlar på ratten. RS 7 är en quattro som driver 60/40 på alla fyra.

Bromsarna är gigantiska och skulle inte skämmas för sig på en Lamborghini eller Ferrari. Sexkolvsok och – håll i hatten – 390-skivor! Om du tycker det verkar för litet kan du välja till – ramla inte av stolen nu – keramiska 420-skivor.

Med det sagt, tror du att interiören är fullsmetad med kolfiber och att du kan få lack i Daytona-grått? Gissa en gång.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *