Ferrari 458 Speciale – för dig som tycker vanliga 458 är för vanlig

Ferrari har stolta traditioner att bygga roliga banbilar av sina… ermmm… standardbilar. 360 fick sin bansmiskare i 360 Challenge Stradale och 430 kom ut som 430 Scuderia. Nu har 458 Italia fått samma behandling och Ferrari 458 Speciale är född! Vi pratar om en 458 på kryptonit med Ferraris mest kraftfulla V8 någonsin utan turbo. Ferrari 458 Speciale har begåvats med en sugmotor på 4,5 liter och snurrar 9.000 varv i minuten och låter så där härligt typiskt Ferrari-aggressivt fast med V8-mullrig djup botten.

ferrari 458 speciale interior

Under högerfoten har du 605 maranellohästar och 540 vridnewton som skjutsar iväg den 1.395 kilo tunga bilen från 0 – 100 på 3 blankt. Motorn är förfinad och ombyggd med hjälp av en del knep och tekniker man lärt sig i F1. Den största nyheten är, som för det mesta med nya sportbilar, elektronikpaketet. F1 Traction Control, E-differential och något Ferrari kallar SSC – Side Slip Control. Det är en ny algoritm som håller koll på slip-vinkeln och distribuerar kraft till hjulen när du powerslidar genom kurvorna och får upp bilen i maximala 1,33 G. Systemet jobbar alltså framför allt när du passerat apex och går på fullt i exiten.

Då är det bara att le mot fotografen och lämna kurvan i ett dramatiskt moln av gummirök och låta SSC jobba!

En festlig gimmick som fler och fler tillverkare skryter med är aerodynamik. Senast var det McLaren P1 som gjorde ett stort nummer av detta och även Ferrari är väldigt stolta över hur dom styr luft över, under och genom karossen för att optimera fart och grepp i olika situationer. Ferrari 458 Speciale har små vingar och klaffar och grejer som ändrar vinkel och läge beroende på hastighet och körförhållanden.

Värt att notera är också att fälgarna är hela 12 kilo lättare och att gummit som håller bilen kvar på det svarta är Michelins Pilot Sport Cup.

När 458 Italia kom för några år sedan ställdes den i test ofta mot Porsche GT3 RS 3,8. Där Porschen var den ultimata bilen i “den gamla skolan” med flintapinne och mycket analog körkänsla, var 458 den nya generationen som knuffade upp sportbilar till nästa evolutionära utvecklingsnivå.

Kanhända är Ferrari 458 Speciale den mest prisvärda sportbilen till försäljning just nu. (Allvarligt, vad ska du egentligen med en P1, 918 eller Agera till?) Åtminstone så länge Porsche inte presenterar en RS-variant av 991 GT3…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *