Kan Tesla S köra ifrån hela bilbranschen?

Bilindustrin hatar Tesla. Inte så konstigt eftersom grundaren är den 41 år unga dotcom-miljardaren Elon Musk som bygger något så töntigt som el-bilar. Jösses, fatta vilken idealist! Grejen är att killen gjort mer för jorden på 10 år än alla andra tillverkare tillsammans de senaste 100. Dessutom har snubben en privat rymdfärja “Dragon” som dockat med ISS, hur coolt är inte det.

Tesla Roadster var den första bilen Elon Musk byggde i hela sitt liv. Med egna pengar och en halv miljard statligt subventionerade dollar skapade han världens första roliga miljöbil. Det var 2003 och nu i höst har Tesla börjat bygga nästa modell kallad S. För 5.000 USD kan du skriva upp dig på listan och reservera ditt eget ex. 2012 bygger man 5.000 bilar, därefter 20.000 per år.

Men Teslas innovationer stannar inte vid klimatsmarta bilar. De håller på att bygga upp ett eget nätverk av el-stationer, solcellsdrivna förstås, för ultrasnabb laddning. Det lär reta gubbarna i både Detroit och Texas ännu mer, för medan bensinen bara stiger och stiger i pris kommer Tesla att ta betalt 0 kronor för en maxladdning av din nya Tesla S. Du läste rätt, det blir helt gratis! Redan nu har man i hemlighet byggt sex stationer i Californien, inom två år kommer man täcka hela USA och inom fem även södra Kanada. De nya supereffektiva sol-stationerna laddar S med supereffektivt batteri på 30 minuter vilket ska räcka till för tre timmars körning. Efter tre timmar på vägen brukar det ändå vara läge att pausa för fika och toabesök, resonerar Tesla.

De tidigare Teslor jag sett och provkört, alla av modell Roadster, har tyvärr känts både skruttiga och plastiga. Det är väl i och för sig ingen skillnad mot andra burnout-o-mobiler jag kört som Camaro SS eller Mustang som också är en orgie i billiga paneler med dålig passform. Tesla S däremot ser ut att få en interiör som är… tja, ungefär som att sitta i en iPad.

Tesla S blir bakhjulsdriven och får 420 hästkrafter men för första gången känner jag att det faktiskt är mer relevant att använda watt och då springer alla pållarna iväg till hela 320 kW. Det ska räcka till att komma upp i 100 på imponerande låga 4,4 sekunder. En tid långt ifrån supersportbilar som Ferrari 428 och Porsche 911 997 turbo men ändå på gränsen till lika fort som BMW M5. Motorn varvar 16.000 rpm – precis som vilket Formel 1 ekipage som helst – men låter tyvärr ändå inte högre än en symaskin. Synd.

Amerikanska Motor Trend har provkört S en längre sträcka och det är verkligen intressant läsning. Tesla är på god väg att på riktigt rita om hela kartan för världens bil- och oljeindustri. Och inte bara jag gillar det, Automobile Magazine har precis valt Tesla till Automobile of 2013. Medan detroit-elefanterna följer sina gamla upptrampade stigar som leder till ingenstans är det varumärken som Tesla jorden behöver tusen till av. Det känns äntligen som att elbilen faktiskt har en framtid.

3 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *