Lyx provkör världens mest hypade elbil: Tesla S

elbil_tesla-s

Tesla är ett av de mest uppmärksammade globala varumärken som finns just nu. Nya modell S är världens mest hypade elbil. Frågan är om Tesla bara är en fluga, en galen idé från en ung multimiljardär, en parentes i bilhistorien – eller ett helt nytt koncept som på allvar kan utmana den traditionella bilindustrin? Och kanske ännu viktigare, kan dom bygga bilar? Lyx åkte till märkets pop-up-store i Täby Centrum, provsladdade S, ställde frågorna och fick svar.

Det finns motorminnen man aldrig glömmer. Jag har tre. Första varvet runt Nordslingan i en Porsche GT3 RS 3.8. Första knäskrapet. Och en fullgasacceleration i en Ariel Atom.

Nu lägger jag ytterligare ett motorminne till samlingen: Provkörningen av Tesla S. Det kanske inte låter så spektakulärt att köra en vanlig bil – men det här är ingen vanlig bil.

Den plastiga kit-car-känslan från Roadstern är long gone. Model S andas klass och kvalitet rakt igenom.

Förarmiljön är utmärkt, i klass med BMW och Mercedes. Reglagen sitter där man vill ha dom, kupén är tyst och komforten hög. Men det som får S att sticka ut från mängden är förstås motorn.

Då tänker jag faktiskt inte på att den är helt elektrisk utan att den har ENORMT vrid och är sanslöst responsiv. 600 newtonmeter svarar direkt på minsta blipp. Bland det mest underhållande jag någonsin upplevt i en vanlig gatbil faktiskt.

elbil_tesla-s performance provkörd

På papperet ser Model S hur bra ut som helst. Viktfördelning 50/50 och bakhjulsdrift. När jag provkörde var det underkylt och väldigt halt så det var svårt att testa hur välbalanserad bilen är i verkligheten. Men jag fick i alla fall möjlighet att testa den elektroniska diffspärren och ja, den fungerar!

Diffen känns inte särskilt hård och nyper inte så brutalt så det finns förmodligen förutsättningar att krydda körupplevelsen bakom ratten när väglaget är mer förutsägbart.

Luftfjädringen gör bilen mjuk utan att bli så där äckligt svampig som nya Volvo och ride heighten ställs in automatiskt eller manuellt om du exempelvis ska köra i djup snö. Teslas ingenjörer har utvecklat och byggt varenda liten pryl i hela bilen utom batteriet, det har Panasonic levererat.

Om motorn och drivlinan är bilens höjdpunkt är mittkonsolens 17”-touchscreen bilens coolaste pryl. Som att göra alla inställningar på en iPad. Klimat, navigation, ljud och elektronik som styrservo, fjädring och HD-kamera.

elbil_tesla-s OLYMPUS DIGITAL CAMERA

När jag och Teslas representant Alexander Danielsson går ner till garaget under Täby Centrum frågar jag hur många bilar dom sålt? Alexander vet inte och när jag mejlar Esben Pedersen, communication manager på kontoret i Köpenhamn, skriver han att dom inte uttalar sig om försäljningen på enskilda marknader men att det officiellt registrerats 21 bilar i Sverige.

elbil_tesla-s pop up store täby centrum

Nere vid bilen börjar provkörningen med att Alexander ber mej dra ut sladden. Kontakten sitter elegant dold i vänster bakljus och är lika diskret designad som resten av karossen. Med nyckeln i fickan är det bara att kliva in och trycka på start-knappen. Alexander börjar med att öppna det enorma glaspanoramataket. En annan dag när det inte är -5 kanske vi kan testa det utomhus också.

Sedan glider vi runt på vägarna i Roslagen en timme. Jag testar accet. Bakhjulen skjuter på direkt och chassit känns stadigt.

Styrservot kör vi i hårdaste läget. ”Hårdaste” läget känns helt ok för att vara elektroniskt och laggar åtminstone ingenting vid små korrigeringar. Kupén är tyst, komforten i klass med andra premiumpulkor. På väg tillbaka kör jag fel i en rondell och tar ett ärevarv medan Alexander demar hur stereoljudet förflyttar sig runt mellan fyrtinitton högtalare genom att bara dra fingret på skärmen. Smidigt.

Så, är jag impad av bilen? Ja.

Är Tesla en fluga? Nej.

Är den gamla bilindustrin skraj för Tesla? Skulle inte tro det.

Tesla är försvinnande små men det är ett märke som kommer starkt och hoppas hoppas att dom som idag övervägar att köpa säg en Porsche Panamera eller en Maserati åtminstone tar sig tid att provköra en S Performance. Det är bilar som kostar ungefär lika mycket att köpa – men bara en är både rolig att köra och billig att tanka. Och i sommar kommer den 4-hjulsdrivna suven Model X. Med måsvingar, eller falkvingar som Tesla kallar dem. Det kan bli den modell som får Tesla att lyfta på riktigt.

elbil_tesla-s

1 Comment

  • Robert_von_Bahr says:

    trycka på Start-knappen????
    Det finns ingen startknapp. Med nyckeln i fickan går Du in och kör i väg.

    Robert von Bahr, den allra första i Sverige.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *