En hästkraft för varje kilo skjuter iväg Koenigsegg One:1

Koenigsegg One:1

Det rör på sig i bilvärlden. Tyska, italienska och engelska prestigebilstillverkare har knuffat gatbilar ett steg närmare racebilar genom att presentera en helt ny generation hypersportbilar. Jag tänker på Porsche 918, Ferrari LaFerrari och McLaren P1. Nu kommer Koenigsegg One:1 – nästa bil på utvecklingsstegen – och den kommer från Sverige!

Koenigsegg One:1 rear
Sveriges smartaste bilbyggare Koenigsegg har presenterat sin nya modell på Bilsalongen i Genéve. Den nya modellen kanske egentligen inte är så mycket modell som prototyp eftersom den bara byggs i sex exemplar men ändå. Spela roll när det är en så galen kanin herr Christian von Koenigsegg drar upp ur hatten…

One:1 har lika många hästkrafter som kilo bilen väger.1.360. Osannolika ett tusen trehundra sextio. Det är helt galet och så mycket power per kilo har hittills varit exklusivt för en liten skara lätta sporthojar som Kawasaki ZX10R och BMW S1000RR.

Tack vare variabel turbogeometri leverar V8an ett stabilt vrid på hela 1.000 newtonmeter trots att laddtrycket är relativt lågt.

Koenigsegg One:1office

Med så sjuka prestanda blir frågan hur fort bilen tar sig upp till 100 eller 200 bara löjlig. Men upp till 400 går på runt 20 sekunder. Det ger förstås toppfart unheard of, på pappret 450 km/h.

Kaross, fälgar, inredning och hjulupphängning är en total kolfiberorgie och utblåsen är printade i en 3D-skrivare.

Överallt sitter vingar, tunnlar och splitters som både gör bilen hal genom luften för högre hastighet och tyngre mot backen för bättre grepp.

Koenigsegg One:1 wing

Den del på bilen som gör det mesta jobbet med att få ner kraften i asfalten och hålla odjuret på det svarta är gummi från Michelin. Specialtillverkade Cup-däck som lär kosta lika mycket styck som en bättre begagnad 90-tals 911.

Man undrar förstås lite över körbarheten. Hur är det möjligt att tygla detta monster? Hoppas åtminstone en av ägarna vågar köra sin bil ordentligt på bana och inte bara trailar den till utställningar. Lägg gärna upp filmen på YouTube sen så vi som dreglar nu får kolla sen. Den som vågar ta den här bilen till gränsen förtjänar respekt.

Etiketten “supersportbil” räcker inte riktigt till för Koenigsegg One:1. Kanske stämmer etiketten “megasportbil” bättre, inte minst för att bilen är världens första produktionsbil som levererar 1 megawatt. Mega, som i extra allt. Varför bygger ni en sån bil? För att ni kan? Heja Christian von Koenigsegg, du är helt osvenskt crazy!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *