Categories
Bilar & Fordon Sport

GT-racing på seriös frammarsch i Europa

GT-racing har de senaste åren gjort en seriös frammarsch i Europa och även på flera andra kontinenter. För alla som inte är insatta i motorsport är GT-racing (från italienska gran turismo) kanske den klass inom racing som alla entusiastiska gatuförare kan relatera mest till. Ni vet, sådana bilar som man tänker på och ser framför sig när någon säger ordet sportbil. Ferrari 458, Audi R8, Mercedes SLS AMG, Porsche och Lamborghini är exempel på några bilar som man känner igen från gatan och som är starka varumärken i GT-världen.

Förutom FIA GT1 och FIA GT3, som båda kör 60-minuters sprintrace på Europas häftigaste och största banor, finns även ett annat guldkorn i europeisk GT-racing som precis avslutat sin andra och mycket framgångsrika säsong. Blancpain Endurance Series är i princip det bästa från all GT-serier, fast utförs genom endurance-race på tre timmar istället för sprintvarianten på en timme. Tre förare per bil med förarbyten varje timme gör både själva racen och depåarbetet extremt tight och spännande.

Blancpain Endurance Series storlek aktiverar många professionella förare från hela världen. Från Sverige har vi bland annat Edward Sandström som länge varit sponsrad av bl a Electronic Arts och som kört framförallt FIA GT3 innan årets premiär som en av Audis fabriksförare i Blancpain.

Även den svenska GT-scenen har precis avslutat en väldigt framgångsrik sommar. Under en säsong som präglats av små startfält och ett överhängande racekrig mellan rivalserierna STCC och TTA, har Swedish GT stått ut och levererat stora och starka startfält med jämn och spännande racing.

One reply on “GT-racing på seriös frammarsch i Europa”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *