Grande Final för Gran Turismo Expo idag

I den gamla bilfabriken i Nacka har Gran Turismo Expo slagit upp portarna till en imponerande mängd sverigepremiärer. McLaren 12C Spider, Aston Martin Vanquish, Jaguar XF Sportbrake, Lotus Exige S och BMW HP4. Man bjuder även på världspremiären av Halda Race Pilot, den svenska vackra superklockan för snabba bilister. För andra året i rad dukar man nu upp en imponerande bilbuffé.

Jag mötte upp grundaren Gunnar Dackevall som tycker tidpunkten för en mässa är bra, det händer inte så mycket annat den här tiden på året.
-Är det 3000 pers om dan är det ganska full. Kommer det 10.000 i år så är det kanonbra. 
Gran Turismo idag är en tidning, ett TV-program och en mässa. Historien bakom varumärket började när Dackevall och hans kompanjoner sålde sitt förlag till Egmont. De ville göra något som var lite vidare än bara sportbilar och kunde handla om lite mer, om livsstilen runt om. MTG och produktionsbolaget Titan var intresserade av att ta ut det rörligt i teveapparaterna.
– Att bara komma med en biltidning idag, det är hopplöst att komma igenom.
Förhandlingar pågår just nu om nya säsonger av TV-programmet Gran Turismo och det är mycket troligt att Dackevall & Co dyker upp i kanal 9, samma kanal som visar Top Gear.
Vad är din egen favorit på mässan?
– Ferrari Dino replikan
, säger Gunnar och bullrar, den vill jag ha! Sen tycker jag det är kul att hela den engelska bilindustrin har hittat tillbaka. Det går ju som tåget för Bentley, Aston Martin, Land Rover och Jaguar. Det är en trend bland dom som har mycket pengar att dra sig mot brittiska märken hellre än något traditionellt tyskt eller italienskt. Så om jag liksom bara fick ta en ny bil ur högen skulle jag nog ta Astons nya Vanquish, det skulle passa mig 50 plussare som jag är, en riktig gubbräser haha!

Kaplans auktionerar ut motorsport-memorabilia
Auktionshuset Kaplans finns på plats för att bjuda ut fler än 200 memorabilia med motorsportaknytning. Se till att du är på plats söndag kl 13 om du vill ropa in rariteter som Ronnie Peterson-affischer, Heuer-klockor och Distler-modeller. Visning pågår i montern på plats. En av höjdpunkterna är en signerad affisch med Ronnie i sin klassiska JPS stripade Lotus 72.Georgios Batselas från Kaplans visar en riktig klockraritet, en Dunhill Petrolhead från 2007.

– Den är helt brutal designmässigt, säger Georgios. Klockans så kallade horn är dolda på ena sidan och synliga på den andra. Komplikationen reservkraft är designad som en bränslemätare och fylls manuellt när du drar upp fjädern.
En mycket udda, speciell och framför allt vacker klocka. Eftersom det handlar om motorsport finns förstås även en hanfull Heuer och Tag Heuer till utrop.


McLaren 12C Spider
På mässan var det inte bara sverigepremiär för nya McLaren Spider utan även för McLaren Stockholm. Sedan sex veckor finns en demobil i huvudstaden och första kvartalet 2013 kommer man att öppna ett centralt showroom. Det är ett dotterbolag inom Autoropa-familjen vilket gör det lättare att serva bilen och öppnar upp för dig som vill köra din McLaren på Autoropas populära trackdays. Det finns så mycket spännande att berätta om nya McLaren att en längre artikel kommer snart där vi ska gotta ner oss i alla smaskiga detaljer. I den här kortare överblicken vill jag bara lyfta fram två saker. För det första att modellen 12C (man verkar ha strukit det ursprungliga MP4 från modellbeteckningen) redan på ritbordet är designad och utvecklad för att byggas som både coupé och cabiolet.

– Spidern är identisk med coupén, med undantag för taket så klart och motorhuven längst bak. Alla andra komponenter har samma artikelnummer, berättar Johan Lindberg på McLaren Stockholm. Det ger nya Spidern samma prestanda som coupén vilket är mycket ovanligt. Därför tror fabriken att hela 8 av 10 bilar man bygger kommer att vara utan tak. För det andra skiljer sig McLarens sätt att bygga bilar från andra tillverkare. Fabriken börjar med att sätta en kille i en stol i en vindtunnel och så börjar man mäta och utveckla efter det. Man bygger verkligen bilen från insidan ut. Runt föraren finns en monocell i kolfiber, den ser ut ungefär som vilket bubbelbadkar som helst. Fast i kolfiber förstås.
– Badbaljan väger 75 kilo och hela bilen är byggd runt den, säger Johan.
Motorn är en 3,8 liters V8 med dubbelturbo och ger dig 625 hästar att leka med. Chassit är hydrauliskt och kompenserar automatiskt för pitch (som när du bromsar kraftigt) och roll (som när du svänger kraftigt). Bilen ligger alltid så vinkelrätt mot asfalten som möjligt.
– Ingenting är för syns skull utan allt har en fysisk funktion, berättar Johan, för att bilen ska gå att köra så fort som möjligt. Man tänker bara vikt och aerodynamik.
Bilen som står på Expot är svart. Men bara från vissa vinklar, när du rör dig runt bilen upptäcker du att under det svarta glöder det som kol i rött, oerhört raffinerat som gör bilens linjer rättvisa längt mer än vanlig svart metallic. Håll ögonen öppna efter vår längre McLaren Spider artikel som kommer i veckan.

Aston Martin Vanquish
Vanquish är Astons nya flaggskepp som ska ersätta DBS och modellen begår här sin sverigepremiär . Med kaross i kofiber, kraftfull motor och exklusiv inredning är det den ultimata GT-bilen enligt Fred Mannerfelt, grundare och VD på Callisma.
– Det syns fram på frontläppen som inte lackats över med färg, säger Fred, även i nederkant på sidan och bak. Chassit är av aluminium och limmat. Bilen hukar som ett rovdjur, är både elegant och brutal på samma gång. Inredningen går i ”Cream Truffle” och det är precis lika mäktig som den låter. Ingenting har lämnats åt slumpen, finishen och känslan för detaljerna är faktiskt bland det absolut bästa jag någonsin sett i en lyxbil. En miljon stygn tog det att klä hela kupén invändigt med läder. För att få fart på ekipaget har Aston Martin lagt ner en 6 liters V12 som levererar 570 hästar och vridet är hela 620 Nm. Det är rejält med pulver för att förlytta den endast 1739 kilo lätta bjässen. Det skickar iväg föraren till 100 strecket på 4,1 sekund med hjälp av launch control. Keramiska bromsar är standard. Aston har verkligen tagit sig tillbaka till toppen igen, kanske tack vare att de inte längre tillhör Ford utan nu kan koncentrera sig på att bygga bilar istället för att bygga hierarkier. Dom bygger bara 4,000 bilar om året och en handfull personer fattar alla beslut inom bolaget.
– Det är VD Ulrich Bez och designchefen Marek Reichman som bestämmer, förklarar Fred. En demobil kommer att finnas tillgänglig på Callisma inom några veckor och priset börjar på 2,3 miljoner. Totalt räknar Callisma med att sälja 25 Aston Martin, varav 5-6 stycken Vanquish.

BMW HP4 och Mini Works GP2
Jag hade sett fram ganska mycket mot att kunna skriva fylligt om Minis nya track-day-toy men tyvärr hade BMW Sverige bara dumpat ett antal bilar och två juniorier i montern. Juniorerna hade varken fått utbildning på det de skulle sälja eller någon information om vad de skulle säga. Därför blev det bara en snabb titt in i bilen och en snabb provsittning på HP4 för mig. HP4 har vi skrivit om tidigare och det är den mest vansinniga motorcykel som någonsin byggts och som går att registrera. På mässan blev det nu istället jag som fick svara på juniorernas frågor om aktiv fjädring och Akra-system i titan. Skum känsla. GP2 hade jag fått för mig skulle komma med riktig halvbur men där bak satt bara ett bältesstag – och stolar utan genomföring så där finns ändå bara vanliga trepunktsbälten. Märkligt. Klart besviken, hade förväntat mig lite mer av stora BMW men förhoppningsvis kan vi återkomma med en riktig artikel om denna på pappret roliga bil när våren kommer. Tyskarna måste få en ärlig chans att visa vad de har i laguppställningen som kan matcha den just nu superstarka brittiska bildindustrin.

När vi lämnar Gran Turismo Expo 2013 är det med en härlig känsla att framför allt engelska bilbyggare verkligen är tillbaka. Mästerverk som Aston Martin Vanquish och McLaren Spider kommer verkligen att ge tyskarna och italienarna en match. Det blir intressant att följa i framtiden… Idag är sista chansen att besöka mässan, öppet 10-18.

Foto Matthieu Hartig & Gran Turismo

 

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *