Best of British: James Bond & Aston Martin

James Bond har kört en imponerande samling bilar men mest av allt har han kört Aston Martin. Fem olika modeller har han sladdat runt med på vita duken. Med senaste filmen Skyfall står agenten starkare än någonsin och detsamma gäller bilmärket. James och Aston återvänder till sina rötter, sluter cirkeln och låter Daniel Craig köra DB5, samma modell som Sean Connery körde in i filmhistorien 1964 i Goldfinger. Det var världens första riktigt lyckade produktplacering men allt höll på att köra i diket redan på idéstadiet. Filmproducenterna ville få några bilar, Aston Martin ville sälja några bilar. Konceptet med produktplacering var liksom inte så utarbetat i början av 60-talet. Det hade lika gärna kunnat bli en Ferrari eller Jaguar eller vad som helst så länge tillverkaren var beredd att skänka bort ett par stycken. Motvilligt gick Aston Martin till slut med på att ge bort i alla fall två bilar, en för de vanliga filmscenerna och en som skulle extrautrustas med allt en hemlig agent behöver i tjänstebilen. Typ kulsprutor, rökmaskin, roterande nummerskylt och katapultstol. Filmbilen finns fortfarande och såldes för en tid sedan på auktion till en samlare. För 2,6 miljoner pund.

1969 var det premiär för I Hennes Majestäts Hemliga Tjänst och i den körde Bond senaste modellen DBS. Den hade lanserats två år tidigare och var väl i sanningens namn inte direkt Aston Martins finest moment. Designen var kontroversiell och motorn var för klen. Under 70-talet och början 80 försvinner Aston Martin både från Bondfilmerna och bilhallarna, försäljningen störtdyker och när det ser som mörkast ut kränger man bara tre bilar i veckan worldwide. Krisen slutar i och med att affärsmannen Victor Gauntlett köper märket och lånar ut sin egen personliga V8 Volante till inspelningen av Iskallt uppdrag med Timothy Dalton. I filmen kör Bond dock mest en V8 Vantage, extrautustad med raketer, heads up display och laser. Lasern blir ett effektivt vapen mot en Lada 1500.

Efter ett flera år långt bråk om rätthigheterna kommer tillslut en ny Bondfilm. Med en ny Bond (Pierce Brosnan) och en ny bil: BMW Z3. Det är mitten på 90-talet och produkplacering har blivit ett allt vanligare sätt för globala varumärken att lansera nya produkter. I början av Goldeneye rattar dock Bond ändå sin gamla DB5, i en spektakulär biljakt mot en Ferrari F355.

Runt millenieskiftet hade biltillverkaren fått upp farten på försäljningen igen och Bond kliver återigen in i en Aston Martin, den här gången en Vanquish i Die Another Day. Hans körstil får betecknas som rätt aggressiv, bland annat kör han uppochner på taket och sladdar genom ett ispalats i ett gäng avancerade stuntscener. Det sägs att hela scenen tog 12 kvaddade Vanquish att spela in.

I de tre senaste rullarna – Casino Royale, Quantum of Solace och nya Skyfall – har Bond mest gasat omkring i en V12 DBS. Det lustiga är att bilen som syns i första filmen egentligen är en DB9 som modifierats på grund av att DBS var så ny att det helt enkelt inte fanns några exemplar att använda.

Samtidigt som jag skriver det här visar teven Top Gear där Richard Hammond kör en Bondspecial med bästa biljakterna. Richard frågar Roger Moore vilken som är hans favoritbil och svaret blir den gulliga gula Citroen 2CV i Ur Dödlig Synvinkel. Hrmpf. Jag hade utan tvekan svarat DB5. Vilken är din Bondbilsfavorit?

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *