Legendariska Honda NSX är tillbaka

Den coolaste och bästa japanska sportbilen genom tiderna, Honda NSX (1990 – 2005), gör comeback. Förra året presenterades en konceptbil och nu på Auto Show i Detroit visades en prototyp. Prototypen är inte färdig för produktion men bekräftar att Honda verkligen är ett steg närmare att faktiskt gå i produktion och re-lansera den legendariska NSX. 

Honda NSX, en förkortning av New Sportscar X-perimental, var en bakhjulsdriven mittmotorbil med spektakulär teknologi, främst i form av en V6a i aluminium med variabla ventiltider. Produktionen upphörde 2005 men i pressvideon lovar nu Hondas kritstrecksrandiga gubbe att börja massproducera modellen igen om 2 år. Woohoo!

Då lär vi få se en mittmotor-konstruktion, förmodligen V6 med hybriddrift på sammanlagt uppemot 500 hästkrafter. Ingenjörerna som konstruerade första generationen ville konkurrera med Ferraris vikt/effektförhållande – och det lär Honda vilja nu med. Vi kan med andra ord se fram mot stark motor i ett lätt skal. Hoppas Honda bjuder på lättviktsfestival med orgier i aluminium, titan och kolfiber. Ser ut så att döma av bilden, mmm…

honda nsx interiör

Kontor i kolfiber och alcantara. Jo jag tackar jag.

Kanske bestämmer sig Honda för att att driva bakhjulen med bensin och framhjulen med el. Modellen får i så fall det så kallade Sport Hybrid All Wheel Drive-systemet som sägs leverera ”V8-prestanda till V4-ekonomi”. Elmotorer på framaxeln öppnar också för intressanta tekniska lösningar för grepp och respons som bl a ger kvickare instyrning. Hoppas bara att det trots all elektronik finns rejält med känsla i bilen, modellens stolta signum är trots allt symbiosen mellan man och maskin.

När det kommer till kaross och chassi dröjer det förmodligen till nästa års bilmässa innan Honda visar mer, men visst ser man att formen påminner lite om Audi R8? Hur den slutgiltiga designen än blir kommer det att bli succé, världen minns fortfarande denna fantastiska maskin. Mycket tack vare Ayrton Sennas episka provkörning på Suzuka. Se och lär, så kör en legendar! Som en chef – i vita tubsockor och loafers.

1 Comment

  • Martin Lundgren says:

    Fantastisk bil. Värt att nämna, som jämförelse, att 0-100 är lika snabbt som R8 V10 var före höstens facelift.
    Hvän af Ordnigh vill påpepka att bilderna ovan inte är helt rätt… grillen och led-bågarna stämmer inte helt:  http://www.audi.se/se/brand/sv/models/a7/rs-7-sportback.html 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *