Mannequin Escape – norska skyltdockor rymmer till Stockholm

Som född och uppvuxen i Stockholm måste jag erkänna att jag är lite mer än lovligt svag  för staden – speciellt runt jul. Jag älskar att botanisera i våra stora varuhus, modegallerior, småbutiker, samt julmarknaderna som öppnar i december. Att jag anser stan vara den bästa mode-destinationen i Skandinavien sticker jag heller inte under stol med.

Nyligen har jag dessutom fått vatten på min kvarn. En ny kampanj från VisitSweden, ämnad att locka norrmän att julhandla i Stockholm, får till och med skyltdockorna i vårt grannland att flockas till den svenska (mode)huvudstaden.

-Vi ville göra något som var annorlunda från en vanlig turistkampanj – något som andades mode, berättar Sanna G:sson Johnsen från VisitSweden för mig.

I Norge anses det nämligen dessutom ganska allmänt att modetrender når Stockholm före Oslo och därför satsar Visit Sweden och Stockholm Visitors Board  på att locka just modeintresserade Oslobor till Stockholm inför jul.

En norsk modefotograf har därför fått regissera en reklamfilm som nu sprids på Youtube både i Norge och andra länder, hittills med cirka 170 000 visningar. Filmen, regisserad av Marie Kristiansen, har redan blivit en snackis i Norge samt i andra delar av Europa.

-Det har gått väldigt fort faktiskt och den sprids väldigt snabbt, berättar G:sson Johnsen.

Och grejen är att filmen är väldigt kul. I ”The Mannequin Escape” lämnar kroppsmålade skyltdockor  sina skyltfönster och marscherar bort på Oslos gator. De går ombord på en lastbil och kör i väg – med texten “Going Home to Fashion”  och en Stockholm logga i fokus på baksidan av fordonet.

-Tanken var ju den – att det var allra mest synd om de norska skyltdockorna. De står där i sina långkalsonger och har ingen möjlighet att åka till Stockholm och byta mot mer trendiga kläder. Vi ville få med en humoristisk vinkel, sa G:sson Johnsen.

Hon berättar för mig att norrmän av tradition har shoppat mycket i Köpenhamn men att meningen är att visa att Stockholm verkligen kan utmana som shopping-destination nummer ett i Norden.

Att den norska modescenen inte kommer på fråga skulle ju dock kunna tänkas irritera Osloborna.

-En del har ju sagt att de känner sig lite mobbade – men det är med en glimt i ögat, försäkrar G:sson Johnsen mig.

Kampanjen är för övrigt ett samarbete mellan svenska shoppingaktörerna Biblioteksstan, Mood Stockholm, NK, PUB, Åhléns City samt flygbolaget SAS och hotellkedjan Radisson Blu, och ämnar främst  till att visa på just hur bra mode-shopping som finns i Stockholm.

Och jag – som så ofta får mina vänner från andra delar av landet (och andra delar av Norden) att himla med ögonen  genom mitt envisa användande av klyschor som “Skandinaviens huvudstad”  och “Nordens Venedig”  – kan bara hålla med. På alla sätt och vis.

Kom till Stockholm och shoppa i jul, vetja! Det är lyx!

Velkommen her!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *