Karl Lagerfeld förevigar Rolls Royce med kameran i högsta hugg

Vi är vid det här laget vana vid att olika lyxmärken och designers teamar upp med andra märken för framgångrika samarbeten. Vi har genom åren sett ett antal populära kampanjer passera hos svenska modejätten H&M till exempel.

Mångsysslaren och designern Karl Lagerfeld har tidigare lånat ut sitt namn till bland andra CocaCola Light, amerikanska varuhuskedjan Macy’s, japanska sminkmärket Shu Uemura och även svenska Orrefors . Förutom att vara en av världens bästa modedesigners är

Karl Lagerfeld även en hängiven fotograf. Hans senaste projekt är att fotografera bilar och inte vilka bilar som helt. Föremålen för hans fotografier är inga mindre än Rolls Royce bilar. 14 vackra bilder har han tagit av de exklusiva bilarna och utställningen, som heter ”A different view”, hålls på Rolls Royce huvudkontor i Goodwood i West Sussex, England.

Inför denna utställning säger han: ” I can no longer view life without juxtaposing its abstraction. I view the world, fashion and automobiles through my camera lens. That allows me to keep a critical distance to my work. This approach serves me more than I had ever thought possible in my view of reality. Each of my shots of the Rolls-Royce is the abstract representation of a concrete reality. The technical medium of photography is a welcome means for my artistic work, creating my different view.”

Under 2012 har Rolls Royce Motor Cars visat upp ett flertal verk av olika konstnärer för att framhäva vilket oklanderligt och hängivet konstnärskap det ligger bakom produktionen av varje Roll Royce bil. Tidigare konstnärer som tagit sig an att tolka Rolls Royce är John Zinsser, Marie-Jo Lafontaine and Isaac Julien.

Det är spännande med de olika samarbeten som uppstår mellan konstnärer, människor, företag, industrier och världar. Man få ett annat perspektiv och man lär sig förstå respektives infallsvinklar och syn på världen på ett tydligare och mer personligt sätt. Plötsligt känns inte Rolls Royce så brittiskt ”stiff” längre i mina ögon. Hur känner du?

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *