Foto, fotografi och fotokonst – tips and tricks!

En av de senaste årens stora trender har varit fotokonst. Trots höga priser på auktion finns fortfarande chansen att hitta riktiga fynd. För att lyckas gäller det att ha koll på vad man köper. Lyx.se tar hjälp av Pontus Silfverstolpe på Barnebys för att ge dig vägledning.

Fotokonst_Barnebys_1 David LaChapelle, “Deluge” från 2006. Digital C-print monterad på aliminium. Fotot kostade 68 500 pund på Phillips 2013.

Här hittar du tidigare försäljningar av David LaChapelle.

När Pontus Silfverstolpe är ute och föreläser och kommer in området “fotokonst” kommer alltid frågor om upplaga, teknik och vad som egentligen är skillnaden med fotokonst och fotografi. Bägge säljs ju på auktionerna. Begreppen är lite luddiga, men här gör Pontus ett tappert försök att reda ut några av begreppen.

1. När det kommer till fotografi så är det ofta indelat i dokumentärt fotografi och fotokonst. Hittills har de höga prisnivåerna som uppnåtts på auktion framför allt gällt fotokonsten, medan det svenska svartvita dokumentära fotografiet varit mycket eftersatt prismässigt. Lär dig vilka som är de mest tongivande fotograferna och varför, så kommer du se att det fortfarande finns goda fyndchanser på auktion.

Fotokonst_Barnebys_2    Den ikoniske fotografen Josef Sudek från Tjeckien har betytt mycket för många av de svenska 1900-tals fotograferna. Vintageprintarna(3 st) säljs på Sotheby´s 12 november för 4-6 000 pund.

Fotokonst_Barnebys_3

Fotokonst_Barnebys_4 Henri Cartier-Bresson, “Siphnos, Greece (Girl on Stairs)”. Gelatin silver print. Ropas ut på Doyle i New York för 6-9 000 dollar.

  1. När det kommer till det dokumentära fotografiet kan man lite förenklat säga att fotografen med kamerans hjälp avbildar sin omgivning för att skapa en så sanningsenlig och objektiv bild som möjligt. Det dokumentära fotografiet bygger på en tradition där fotografen har arbetat analogt, och ofta varit ensam bakom kameran och ofta varit den som även framkallat negativet i mörkerrummet. Medan mycket av dagens fotokonst handlar om arrangerade bilder där konstnären använder kameran som ett verktyg för att skapa sitt konstverk. Inte sällan är det delvis skapat med datorns hjälp, och ibland med flera personer inblandade även bakom kameran.

Fotokonst_Barnebys_5Wolfgang Tillmans, Badezimmer (Bathroom), 1999. Ropas ut för 22 400 kronor på Lempertz.

Fotokonst_Barnebys_5-5 David LaChapelle “Mariah Carey: End of the rainbow, c-print. Utrop 18-20 000 dollar på Sotheby´s.

  1. För att tidsbestämma fotografi delar man in det i tre olika kategorier: Vintage – Det får har tagit högst fem år mellan det att fotografen tagit bilden till det att printen framkallats. Late print – Senare framkallning, men fortfarande är det fotografen som är ansvarig över framkallning från negativet. Modern print – Framkallningen sker efter fotografens död med tillstånd från en t e x en stiftelse.

Fotokonst_Barnebys_6 Hans Hammarskiöld, “Agitatorn, London”, 1955 såldes för 15 300 kronor på Bukowskis våren 2011. Ett fynd enligt Pontus Silfverstolpe.

Fotokonst_Barnebys_7Robert Doisneau, “L’enfer” tagen 1952 med framkallad senare (printed later). Gelatin silver print. Utropet hos Bassange Kunst-Buch-& Fotoauktionen är 2 000 Euro.

  1. Första frågan en förstagångsköpare brukar ställa är: Hur stor är upplagan och hur vet jag att konstnären inte gör fler? Idag är både gallerierna och fotograferna och konstnärerna mycket noga med att numrera och signera sina printar. Finns det en bestämd upplaga så håller man sig till den. Däremot kan det ibland förekomma flera upplagor i olika storlekar. Fotografen Hans Hammarskiöld bestämde sig exempelvis från början att varje bild max fick finnas i 100 exemplar, oavsett storlek. Hans dog härom året, vilket innebär att de mest populära bilderna finns i 100-upplagor medan det bara finns ett fåtal av vissa.

Fotokonst_Barnebys_8

Fotokonst_Barnebys_9Charlotte Gyllenhammar, C-print “Fall VII”, 1999 ropas ut på Bukowskis Contemporary+design för 80-100 000 kronor.

  1. När det kommer till framkallning av printarna skiljer sig tekniken åt. Här följer förklaringar till några av de mest vanliga teknikerna: Silvergelatinfotografi – en traditionell svart/vit bild framkallat på fiberpapper som gjorts ljuskänsligt med en gelatinmulsion som innehåller silverbromid. Hållbarheten är mycket god för dessa printar. C-print – colorprint är en förstoring av en färgbild på papper och betyder en traditionell påsiktsbild i färg. Cibachrome – ett silverbleksförfarande som i en enda arbetsgång ger en påsiktsbild från ett dia anser man håller i ca 35 år i dagsljus innan printen bleks. PLATINA PALLADIUM är en kvalificerad kopieringsmetod där platina används istället för silversalter. Beständighet och fina toner är utmärkande. LAMBDA PRINT och LIGHTJET-PRINT är en digital utskriftsmetod. Man exponerar vanligt fotopapper (c-print) med laserstrålar. Hållbarhet är beroende av vilket papper som används och är helt jämförbart med analog c-print. PIGMENTPRINT är en bläckstråleutskrift med pigmentfärger. På rätt papper (syrafritt lumppapper och alfacellulosapapper) kan man räkna med en hållbarhet, innan blekningen blir synlig på minst 75 år om fotot exponerats i rumsljus bakom glas.

Fotokonst_Barnebys_10Candida Höfer, “Barock Brasilien (a)” från 2005. Chromogenic Colour Print från 2006. Utrop 12 000 kronor på Altenburg Photographie Auktionen.

Fotokonst_Barnebys_11Helena Blomqvist, “Girl with red coat” från 2006. Lambda print, ropas ut på Bukowskis för 15-20 000 kronor.

  1. Som vanligt för att lyckas göra fynd gäller det att skaffa sig ett kunskapsövertag. Det gör man lättast genom att se och läsa på så mycket som möjligt. Gå på gallerier, museiutställningar och auktioner och ta reda på så mycket som möjligt om fotografen och konstnärskapet för att lära dig att urskilja vad som är mest spännande i konstnärens produktion. Att köpa tidigt på t e x elevutställningar är ofta både billigt och roligt eftersom man tidigt är delaktig i ett konstnärskaps utveckling, men det är inte säkert att det alltid är en bra affär ur ett ekonomiskt perspektiv.

Fotokonst_Barnebys_12Cindy Sherman gelatin silver print “UNTITLED FILM STILL #48” från 1979 har ett utrop på drygt 11 miljoner kronor på Sotheby´s, och är därmed det näst dyraste fotografiet just nu på Barnebys.

  1. Som med all konst ska man köpa med hjärtat! Köp det du tycker om. Det är du som ska leva med det du köper.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *