Nürburgring har släppt årskorten för 2013

Det finns saker man aldrig glömmer. Första stora kärleken. Första egna lägenheten. Och första varvet runt Nordschleife. Magpirret nerför Hatzenbach, kompressionen i Fuchsröhre, skaket i Karusellen och fullgasaccelerationen genom Döttinger Höhe ut på långa rakan. Nordslingan bjuder på en emotionell berg-och-dal-bana som ger föraren en totalt schizofren känsla av lyckorus och dödsångest samtidigt. Pulsen efter premiärvarvet lägger sig inte förrän man sitter på Pistenklause med ett immande glas Bitburger, som man med lite tur fått serverad av Sabine Schmitz vars familj äger stället. Ibland hänger legendaren Walter Röhrl i baren och man kan få sig en lektion i hur man slipar spår och vrider ratt runt banan. Även om man inte förstår ett ord av hans tyska rotvälska är det helt underbart att höra honom berätta hur det går till att ta sig runt hela varvet “mit schwung“!

Det är såna upplevelser och minnen som gör att vi banjunkies år efter år återvänder till Nürburgring – den längsta, farligaste och alldeles mest underbara banan i hela världen. Nu har webbshoppen öppnat försäljningen av årskort, Jahreskarte, och den som handlar före årsskiftet betalar samma pris som 2012, dvs 1445 euro. Efter nyår verkar priset landa på 1475. Ett varv nästa år kommer att kosta lika mycket som i år, dvs 26 euro. Det innebär att den som köper sitt Jahreskarte nu går break even redan efter 56 varv! Det hinner man lugnt köra på en långhelg. Åtminstone så länge alla dom andra förarna håller sig på det svarta och låter bli att parkera bilen i armcot… då kan det bli lååång väntan på parkeringen och milslånga köer i rondellen utanför insläppet…

Prishöjningen får ändå sägas vara förvånansvärt liten, särskilt med tanke på att många rykten florerat på Internet att det skulle bli radikalt dyrare nästa år. Ryktena kom ur det faktum att flera track day arrangörer, bland andra klassiska förarutbildningen  Scuderia Hanseat, tvingats till groteska prishöjningar och att bolaget bakom Nürburgring lanserat sin egen exklusiva Carbon Club som tar 6900 euro i årsavgift för fria varv. Men tvärtom ligger alltså priserna kvar på en förhållandevis låg nivå samt att man oftare kommer ha öppet för körning på hela GP-banan. Många har spekulerat friskt i hur den ekonomiska krisen påverkar Nürburgring. Då tänker jag inte på euro-krisen utan på skandalen med affärsmännen Lindner och Richter som brände 350 miljoner euro av skattebetalarnas pengar i ett hopplöst försök att skapa ett Nüro-Disney som inte hade särskilt mycket att göra med motorsport. Det lär ta flera år för både bolag och politiker att reda ut den soppan men inför 2013 verkar åtminstone priserna på Jahreskarte borga för att det blir åka av.

Foto Nürburgring Automotive GmbH

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *