Alfa Romeo 4C – på rätt väg

Låt säga att du fick börja med blankt papper och skapa en riktigt rolig sportbil. Hur skulle du konstruera den för att verkligen maxa körglädjen? Jag vet vilka tre saker jag skulle prioritera…

Bakhjulsdrift, självklart. Mittmotor, naturligtvis. Och sen en rejäl motor med massor av effekt? Nix, inte alls! Istället så låg vikt som möjligt! Visst är stora motorer rena rama nöjesmaskiner (ryggspark och spjällsymfoni) men dom bilarna väger också ofta rejält – och det påverkar körglädjen negativt. Det är enorm skillnad att köra sportbil under ett ton jämfört med moderna komforträsers uppemot 1500 kg, över 50% mer bil att släpa genom kurvorna!

alfa romeo 4c 0

Lätta bilar dansar fram och förmedlar hela känslan från vägen direkt till ratten. Även den som betalar däcken brukar gilla låg vikt… jag svettas fortfarande när jag tänker tillbaka på den säsong jag körde slut på tre uppsättningar R-däck till min gamla 996 turbo.

Därför är det fantastiskt roligt med nya Alfa Romeo 4C. Gissa vilka tre saker dom prioriterat? Jo, bakhjulsdrift, mittmotor och låg vikt. 895 kilo! Det är sensationellt lätt för att vara en modern sportbil.

alfa romeo 4c kontor

De lyckas hålla igen på kilona genom beprövade koncept. Ramen är i aluminium och man har byggt bilen runt en monocoque i kolfiber. Alfa Romeo har fått hjälp av storebror Fiat, förlåt Ferrari, att limma kolfiber och därigenom slimma vikten. 4C byggs i Modena. Modena är ett känt namn för sportbilsgillare, där byggs Ferrari, Lamborghini, Pagani och även Maserati, i vars fabriker 4C tillverkas. Se där ja.

alfa romeo 4c bak

Motorn är en turbomatad fyra på 1,7 liter som snurrar ur sig 240 hästar. Transmissionen är den sexväxlade dubbelkopplingslådan TCT. Den har launch control och skjuter iväg bilen från stillastående till 100 på 4,5 sekunder. Race mode” är en ganska cool feature som släcker ABS och det elektroniska stabiliseringssystemet och lämnar hela körupplevelsen i händerna på föraren. Bravo Alfa Romeo!

alfa romeo 4c säten

Andra lätta sportbilar som konkurrerar är Porsche Cayman och Lotus Elise. Men Alfa Romeo styr nu in på en ny väg med sin spektakulärt låga vikt och jag hoppas att fler tillverkare tar upp bantningskampen. The race is on… hear hear! Om inte den låga vikten stressar tyska sportvagnstillverkare borde nya sportalfans tid runt Nordschleife göra det… det sägs att den inte behöver mer än 8 minuter och 3 sekunder för att ta sig runt. 

alfa romeo 4c 1