Ferrari FXX K slutsåld

Ferrari FXX K

Näst efter Ferrari F14T, alltså 2014 års Formel 1-bil, är Ferrari FXX K den absolut häftigaste körupplevelsen Ferrari erbjuder. Det här är alltså modellen som får 599 att skämmas och LaFerrari att rodna.

Förklaringen är att Ferrari gått bananas när dom designat Ferrari FXX K. Avancerad aerodynamik och biffig motor i en bil byggd varken för att vara gatlegal eller för att klassa in i något reglemente tillåter helt knasig prestanda. Bilen är, som det står i pressmeddelandet, ”befriad från typbesiktning och racingbestämmelser”.

Ferrari FXX K 33136_side

Fokus i utvecklingen av FXX K har legat på att föraren ska få max effekt runt hela banan. Det brukar främst handla om hur man ställer in bilen för att svänga in, träffa apex och få med så mycket fart som möjligt ut ur böjen. Utvecklingen har resulterat i ett nytt chassi som bjuder på både aktiv och passiv aerodynamik. I 200 blås trycker luften ner karossen med 540 kilos vikt i backen. Inte så långt från en formelbil!

Ferrari FXX K 33169_behind

Motorn i Ferraris flaggskepp är naturligtivs en V12 på 6,3 liter utan turbo. Motorpaketet levererar totalt 1050 ponnys. Vridet är över 900 newtonmeter. Keramiska skivor och bromsar från Brembo och slicks från Pirelli håller bilen på det svarta. Bokstaven K refererar förstås till Kers, en teknik hämtad från bl a F1 för att återvinna kraft från hårda inbromsningar till att ge extra skjuts ut på rakan.

Ferrari FXX K 33226_inside

Prislappen är så hög att du inte behöver bry dig. Förresten är alla 40 exemplaren av Ferrari FXX K redan sålda. För pengarna får ägarna tyvärr inte njuta av att parkera bilen på uppfarten där grannarna ser den – utan något mycket häftigare. Bilarna står garagerade i Maranello, där Ferraris egna tekniker pysslar om bilen. Bilarna transporteras sen till olika banor dit du blir inbjuden att köra ”din” bil och rejsa mot dom andra ägarna. Alla data registreras och skickas till Maranello för att hjälpa Ferrari att konstruera ännu bättre vanliga gatbilar. Två fulla säsonger med åtta event ingår i priset.

Chansen att få se (eller höra!) Ferrari FXX K på en svensk bana är tyvärr obefintlig, inte ens anrika Anderstorp skulle göra Ferrari FXX K rättvisa. Tänk dig att hålla i ratten ett varv runt klassiska Monza eller moderna Yas Marina! Mums!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *