Den gröna besten – Mercedes AMG GT R

Mercedes AMG GT R

Det var under Goodwood Festival Of Speed förra sommaren som Mercedes avslöjade att deras kommande sportbil, Mercedes AMG GT R var under utveckling. Det skulle dock dröja till före jul innan förväntansfulla kunder världen över kunde lägga sin beställning för att få sitt exemplar. Men hur mycket skiljer sig egentligen denna åt från sina två småbröder AMG GT och GT S?

Först och främst så har Mercedes verkligen marknadsfört den extremt iögonfallande nya kulören “AMG Green Hell Magno” enormt hårt inför denna release, och visst är den läcker. Det finns dock enormt mycket mer som förändrats, både interiört och exteriört.

Även om det mesta på instrumentpanelen känns mer eller mindre identiskt så har Mercedes lagt ner mer krut där det gör skillnad, nämligen på stolarna. Den har nya manuella skalstolar klädda i exklusivt nappa-läder, något som både sparar vikt men också ser till att man verkligen sitter på sin plats under de där intensiva dagarna på banan. Förutom det så är Mercedes nya “Night Package” standard på denna modell. Detta ger dig paddlar bakom ratten för enklare växlingar, pianoblank svart instrumentpanel och dörrsidor. Kunder kommer även ha möjlighet att betala extra för att få detta utbytt till mer exklusiv kolfiber.

Mercedes AMG GT R

Här syns de nya skalstolarna i svart nappa-läder med gula kontrastsömmar. På bilden ser vi även instrumentpanelen klädd i kolfiber som är ett extra tillval

Exteriört då, vad har hänt där? Det första man lägger märke till är den mera brutala looken som denna modell fått jämfört med sina syskon. Den har betydligt större och aggressivare front- och bak-spoiler, detta tillsammans med att bilen är drygt 5 centimeter bredare gör att den upplevs som betydligt aggressivare. Den bredare karossen gör det även möjligt att förse bilen med större 20″ fälgar runt om. Till skillnad från sina föregångare som hade hydraulisk vinge där bak är denna variant fastmonterad. Även detta är en viktbesparing.

Mercedes AMG GT R

Här ser vi färgen som är unik för nya AMG GT R, man skymtar även den fastmonterade vingen. Det kommer inte vara något problem att skilja denna åt från småsyskonen.

Självklart så har inte Mercedes legat på latsidan när det gäller prestandan. Motorn är i grunden densamma 4-liters dubbelturbo V8 som i de tidigare modellerna, men rejält uppdaterad. Två nya turbos tillsammans med högre tryck och ny systemvara är en del av magin som gör att de kan klämma ut hela 577 hästkrafter ur maskinen. Detta i kombination med ett lättare och förbättrat chassi tillsammans med sportigare upphängning gör att denna bil utan tvekan kommer köra ifrån det mesta, både på vägen och på banan.

Mercedes AMG GT R

Mercedes har ej vart blyga med att marknadsföra denna som en mer race-inspirerad version av bilen.

Det känns som att Mercedes egentligen inte kan misslyckas med denna bil, då båda föregångarna har vart väldigt hyllade världen över. De som tidigare inte ansett att bilen vart tillräckligt snabb på banan får här exakt vad de längtat efter.
Så visst både låter och ser detta otroligt lockande ut? En sak är i alla fall säker, om du har 1,7 miljoner kronor över att spendera så är Mercedes AMG GT R något av det snabbaste och mest brutala du kan köpa under det kommande året.

Foto: Mercedes-Benz/Daimler

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *