Jaguar XE SV Project 8 – Den vildaste katten hittills

Jaguar XE SV Project 8

För drygt två år sedan lanserade Jaguar sin senaste lyxiga mellanklassbil Jaguar XE. Med sitt sportiga utseende och sin lyxiga kvalité slog bilen igenom stort i mellansegmentet. Jaguar XE SV Project 8 är däremot något helt annat än mellanklass.

Det började ryktas om att Jaguar hade planer på att släppa en sportbil baserad på Jaguar XE redan förra året, men det är nog få av oss som hade förutspått just hur extrem och galen den färdiga produkten skulle bli. Detta är en fyradörrars sedan med ren sportbilsprestanda, jag skulle till och med sträcka mig så långt som att kalla den för supersportbil. För Jaguar XE SV Project 8 är verkligen något helt unikt i sin klass. Med bara 300 tillverkade bilar lär man få slåss om att få äga ett exemplar av detta unika fordon. Prislappen på 1,7 miljoner kronor lär dock skrämma bort de flesta.

Jaguar XE SV Project 8

Tittar man efter kan man lista ut att det är formerna av en Jaguar XE som gömmer sig under ytan. Men listan över saker som de ej har modifierat kan göras kort. Exteriören på bilen är omgjord och väldigt aggressiv. Karossen är dessutom helt tillverkad i aluminium och kolfiber, vilket garanterar en betydligt lägre vikt. Detta i kombination med en helt nyutvecklad kompressormatad V8 som levererar smått sjuka 592 hästkrafter skickar iväg bilen från stillastående till 100km/h på otroligt snabba 3,3 sekunder. Detta gör Jaguar XE SV Project 8 till en av de snabbaste bilarna de någonsin tillverkat.

Förutom just de uppenbara förändringarna som gjorts med drivlina och kaross är övriga modifieringar och förbättringar många. Bilen är helt designad för bankörning med allt vad det innebär. Den är uppgraderad med bland annat ett förbättrat system för fyrhjulsdriften som skickar 75 % av effekten till bakhjulen för att ge bilen den där bakhjulsdrivna känslan. Den har flera ställbara lägen för upphängningen, enorma keramiska bromsar och flera aerodynamiska förbättringar. Frontspoilern ger ett högre marktryck tillsammans med den bakre diffusorn och en helt slät undersida för att minska luftmotståndet. Den bakre vingen är dessutom ställbar, allt för att du ska få ut det mesta av bilen beroende på vilken bana du kör.

I skrivande stund finns det ej några officiella varvtider för Jaguar XE SV Project 8, men den kommer att varvas runt Nürburgring senare i år, något som vi väntar spänt på.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *