Supermodellen Mathias Bergh lanserar klädmärket YPITS

Du kanske har sett hans ansikte på reklampelare för Gucci, i annonser för Gant eller på catwalken för Prada och Burberry. Den manlige modellen Mathias Bergh har rest jorden runt och arbetat med några av världens största modemärken. Nu tar han steget in i en annan den av modevärlden i och med egna klädmärket YPITS.

YPITS är en förkortning för Your Place In The Sun och kan både tolkas som ett skönt ställe där man trivs och där man gärna vill vara eller, i relation till Mathias modellkarriär, en tursam position, där allt händer och du är dess mittpunkt. YPITS koncept är nog en mix av de båda.

Brooklyn_YPITS

Svenske Mathias Bergh har sedan början på 2000-talet jobbat heltid som modell och har medverkat i flertalet stora internationella kampanjer för bland annat Tom Ford, Prada, Bottega Veneta, Hugo Boss, Ferragamo och Gucci. Av naturliga skäl har Mathias rest en hel del och lärt sig att känna sig som hemma över hela världen. Under hans resor har han funnit sina favoritställen och de är dessa platser han nu valt att lyfta fram.

Jag har jobbat som modell i nio år och ser fram emot att göra ytterligare något kreativt på sidan av mitt modellande. Din favoritplats definierar dig som person och det tycker jag är spännande – Mathias Bergh

Mathias Bergh beskriver sin kollektion som opretentiös men exklusiv. Kvalitet och passform är starka ledord. Tanken med klädmärket YPITS är att man likaväl ska kunna identifiera sig med en plats som med ett varumärke när man skapar sin personliga stil.

YPITS - Mathias Bergh_back

Trenden med svart och vitt samt starka grafiska prints är något som Mathias Bergh nu fokuserar på i sin egen kollektion.

Marseille_YPITS

Plaggen har motiv i textform där olika geografiska platser är printade i svart och vitt; allt från världsmetropoler till lokala kvarter och adresser till olika platser han gillar, som till exempel Paris, Mumbai, Tribeca, Hoxton, Kreuzberg och Barcelona.

Tribeca_YPITS

Till en början fokuserar de på tröjor, t-shirts och kepsar, men i och med att varumärket växer vill de bredda kollektionen i framtiden. Mathias Bergh har teamat upp med vänner som han lärt känna under åren som modell. Målet är att kombinera modellandet med att marknadsföra och sälja YPITS.

Lyx är att vara glad och frisk och jobba med något man brinner för

Tanken är att man ska etablera YPITS i väl utvalda butiker och med exklusiva samarbetspartners även internationellt. Till en början kommer YPITS plagg att säljas exklusivt på NK Denim i Stockholm och Göteborg, med start fredag den 20 februari.

Hoxton_YPITS

Har du en plats som är speciell för dig – Where is Your Place in the Sun?

MATHIAS BERGH_700Mathias Bergh

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *