Riccardo Tisci x Nike Air Force 1

via Visual Magazine

Några av höstens absolut hetaste sneakers är den tredje upplagan av det uppmärksammande designsamarbetet mellan Riccardo Tisci, creative director på Givenchy , och NikeSkorna syns på alla stora modesajter, som lyfter fram sneakers, och har exploderat på Instagram, precis som de föregående kollektionerna. Det är alltså frågan om ett samarbete mellan två unika varumärken. Det är dessutom frågan om en begränsad upplaga av den ikoniska retro-basketskon Air Force 1, och just detta gör samarbetet extra intressant och uppmärksammat.

Den nya kollektionen Vachetta tan går i beige med svarta, vita och gråa detaljer, medan de två tidigare kollektionerna gick i vitt respektive svart. Namnet Vachetta kommer från det läder som används, vilket är samma, som bland annat Louis Vuitton använder till sina världsberömda handväskor. Det är läder som är obehandlat och ska vara extra känsligt för påverkan av väder och vind.

Via Nike

Bild via Nike

Normalt sett produceras Air Force 1 i två modeller, en låg och en hög. I samarbetet mellan Riccardo Tisci och Nike kommer skon istället i fyra olika utföranden: low, mid, high och boot. Detta gör att den modell som normalt sett ses som hög är kallad mid – mellanhög. Som man kan se på bilderna är det tre modeller som sällar sig till den bredare massan och en dammodell som är åt det mer tokiga hållet, men så är det ju en limiterad upplaga också! Priserna för herrskorna ska vara mellan 230-320 USD. Personligen skulle jag välja den låga modellen eftersom den i mitt tycke ger ett väldigt rent intryck. Man får nästan känslan av att det är en hybrid mellan en elegant lågsko och en sjukt clean sneaker, vilket känns helt rätt med en avskalad och städad klädstil.

Via Nike

Bild via Nike

Samarbetet har som sagt fått stor uppmärksamhet och vid släppet av den vita kollektionen såg det ut så här i New York. Filmen är lånad från Four Pins.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *