Designduon Bernadotte & Kylberg kliver in i modebranschen

Vi på Lyx.se gillar folk som följer sina drömmar. Man kan tänka att prins Carl Philip redan vet vad han ska göra till vardags, men mellan de officiella representationstillfällena sysslar han helst med design och formgivning. Tillsammans med Oscar Kylberg startade han designföretaget Bernadotte & Kylberg 2012. Det senaste projektet är ytterkläder i dun och vaxad bomull för svenska varumärket A-One.

Via Facebook ser vi att formgivarna Bernadotte & Kylberg nu officiellt lanserar en kollektion kläder för det svenska varumärket A-One och bilderna fångar vårt intresse. Mörkblå och röda jackor samt västar utgör kollektionen som ser ut att vara klassisk men med moderna snitt och material.

a_one_röd_jacka

Jag kontaktade genast Oscar Kylberg, som jag känner sedan tidigare, och frågade om jag kan få ställa några frågor om samarbetet med A-One, men fick svaret att han och Carl Philip bara gör ett par specifika intervjuer per projekt. Denna gång har således tåget redan lämnat perongen. Däremot berättar Oscar glatt att det kommer fler projekt under året. Nyfikenheten höjs och vi ser fram emot fler spännande designprojekt från dessa formgivare under 2014.

Bernadotte&Kylberg

Foto på Carl Philip Bernadotte & Oscar Kylberg: Magnus Norman

För mig som är född på 70-talet var A-Ones logotyp direkt en igenkänningsfaktor från 80-talets skidjackor. Företaget grundades 1977 av designern och produktutvecklaren Terje Cambrand för att sälja skidkläder i hög kvalitet anpassade för det svenska växlande klimatet. Varumärket har lanserat jackor som med nyskapande detaljer och genomtänkta materialval frambringat en efterfrågan även utanför den avsedda vintersportmarknaden. Med en passion för funktion och detaljer har A-one nu pånyttfötts med hjälp av Bernadotte & Kylberg.

a-one-both

Det har blivit poppis senaste åren att ha tunna dunjackor och västar med horisontellt sydda linjer, men Bernadotte & Kylberg har vridit på linjerna som nu på A-Ones ytterplagg går vertikalt istället och skapar därmed en smalare siluett. Kollektionen heter Urban Elegance och lägger vikt på funktionella och eleganta ytterplagg som passar i vardagen.

 – Det var en inspirerande utmaning för oss att utveckla en produkt med ett nytt sätt att se på både formgivning och tillvägagångssätt. Genom det här arbetet har vi fått jobba med en kollektion som handlar lika mycket om form som om funktion.  Vi är väldigt glada att göra detta tillsammans med A-One som är ett svenskt varumärke som kännetecknas av innovation och god kvalitet, säger Bernadotte & Kylberg.

Kvällen den 12:e mars finns sju plagg ur kollektionen att köpa exklusivt på MQ.se och i MQs fysiska butiker dagen efter.

a_one_blå_vät

Tidigare projekt från formgivarduon har varit bland annat porslinsskålar, s k skålrikar, med olika svenska djur tillverkade i stengods hos Gustavsbergs Porslinfabrik.

Skålrikar_bernadotte&kylberg

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *