Creddly – fönstershopping ‘på riktigt’

Har du någonsin sett en produkt i en tidning eller ett skyltfönster och velat kunna köpa den direkt? Har du delat ett inköp på Facebook eller Twitter för att dina kompisar ska kunna se vad du har handlat? Då är Creddly troligen en app för dig!

I dagarna lanseras den ny shoppingappen Creddly, som sägs ska revolutionera social shopping genom att göra den tillgänglig i din Smartphone. Med hjälp av appen kan man scanna in produkter som man ser i butik, i en tidning eller på nätet för att sedan gilla, önska, dela eller köpa produkten direkt i din telefon!

”Hur ofta har man inte sett något i en tidning och börjat leta efter återförsäljare bara för att ge upp när man inser hur mycket ansträngning det tar? Med Creddly behöver man inte göra det. Dessutom är Creddly fönstershopping – på riktigt,” berättar Ivan Daza, grundare av Creddly för Lyx.se.

Daza tror stenhårt på att framtidens shopping som en social företeelse kommer manövreras från mobilen. Han menar att den för de allra flesta redan blivit en oumbärlig del av vardagen – vi jobbar i den, har kul med den, bjuder in till fest i den, tar foton, lyssnar på musik, delar med oss av vår vardag samt bokar biljetter, gör bankärenden, deklarerar, surfar och umgås. Det ter sig alltså naturligt att mobilen kommer att få en mer aktiv roll även i shopping, menar Daza.

I dag är det vanligt att man går till en affär och kollar in en produkt, för att sedan gå därifrån och köpa den på nätet, så kallat ”showrooming”, berättar Daza. Shoppingen flyttade först från affärsstråken till datorn via Internet – och nu tar den steget från datorn till mobilen. Och det är här Creddly kommer in och ”knyter ihop säcken”. Meningen är att man ska kunna stå i affären, kolla in produkten, scanna in koden och fullfölja önskat köp direkt.

daza-creddly-app
Ivan Daza berättar om Creddly

”Tanken med Creddly är just att det är på riktigt; interaktivt med verkligheten”, berättar Daza för Lyx.se.

Men det är också den sociala biten som gör appen speciell. Creddly beskrivs som ett Facebook för shopping, som har som mål att göra ”social shopping”, d.v.s. den du delar med dina vänner i realtid, till en naturlig del av vardagen.

Creddly gör det lätt att skapa och dela inköpslistor direkt i appen, följa och inspireras av vänners eller kändisars inköp samt möjligheten att endast få erbjudanden man verkligen vill ha. Det ska fungera som en social plattform för alla som älskar shopping.

Språket på appen är engelska och den är utformad så att man ska känna igen sig och ha lätt att navigera sig fram. För tillfället finns den enbart tillgänglig för iPhone men Android-versionen kommer inom bara några dagar. Det krävs dock att man har iOS5 för att man ska kunna ladda ner appen – så har man en iPhone äldre än 4S får man problem (men det kanske bara är jag i hela världen som fortfarande har iPhone4?).

När man väl har laddat ner appen verkar den dock lättmanövrerad. Man kan välja om man vill logga in med Facebook eller utan – och sen är det bara att bjuda in vänner och sätta igång.

Butiker som lanserar Creddly under juni 2013:

Andrews Ties, Bang Olufsen & Bose Concept Store, Bo Berggren Urhandel, BTWN – mode för större barn, DIS Inredning Stureplan, Feminint- Exklusiva Underkläder, Gant Rugger Concept Store, Geggamoja Store, Georg Jensen, Gertrudes, Hallmans Skor, Hampstead, Hobbs Sweden Kakelkompaniet, Karen Millen, Konstbar, Les Tissus Colbert, Luciano Padovan, Lyckoringen, Mamsen & Malou, Mark Mitchell, McLaren Automotive Sweden, Morris Sweden, Nymans Ur 1851, Replay Concept Store, Rosie, Sebastian Schildt Juvelerare, Sprall, Stockholm Market – Stureplan, Stockholm Market i Mood Gallerian, Swarovski, The Case Factory, Thomas Sabo, Äventyrsbutiken Hägglunds.

För mer information eller för att ladda ner appen klicka här.

Happy window-shopping!

Rebecca Martin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *