Åhléns City fyller 50 år & är mer poppis än Eiffeltornet

Åhlens City_50 år

I september 2014 är det 50 år sedan Åhléns City Stockholm för första gången slog upp portarna till det då alldeles nybyggda varuhuset. Varuhuset står kvar på samma plats än idag och är med sina årliga 13 miljoner besökare en av Stockholms i särklass mest besökta platser. Åhléns City har idag fler besökare per dag än Eiffeltornet i Paris.

Familjeföretaget Åhléns grundades redan år 1899 i Insjön i Dalarna och är idag ett av Nordens starkare varumärken med över 100 varuhus i Sverige och Norge. Under 2013 besökte hela 80 miljoner kunder något av varuhusen runt om i Norden.

Åhléns City har ända sedan varuhuset öppnade 1964 legat i framkant och har under åren kallats för premiärernas varuhus. Här har många nya varumärken, bland annat inom segmenten mode, skönhet och inredning, lanserats för första gången.

Som ett rykande färskt exempel ser vi det nylanserade samarbetet med designduon Bernadotte & Kylberg.

Kylberg & Bernadotte_Åhléns City 50årVid  huvudingången mot Drottninggatan visas textilkollektionen med de tre mönstren Optica, Kaleido och Intarsia, framtagna exklusivt för Åhléns av formgivarna Prins Carl Philip Bernadotte och Oscar Kylberg.

Landets första bankomat utanför ett bankkontor låg på Åhlèns City. Även på mat- och livsmedelsfronten har varuhuset legat i framkant och var exempelvis först i landet med att sälja nymodigheten rostbiff och potatissallad 1964 samt med att ha en bake off-anläggning i mitten på 80- talet.

Kön till varuhuset ringlade lång under premiärdagen 9 sept 1964_Åhléns City 50år25 000 besökare under premiärdagen. Kön till nya Åhléns City-varuhuset ringlade lång den 9 september 1964.

Förra hösten öppnade Åhléns City en ny skönhetsavdelning, som med sina 2 500 kvadratmeter är den största i Norden. Nu står varuhuset inför ytterligare en ombyggnad och under de närmaste åren kommer samtliga våningsplan att förnyas. Steg för steg ska hela varuhuset renoveras och nya spännande koncept och samarbeten med externa varumärken kommer att fylla varuhuset.

Redan nu i höst inviger vi ett nytt barnkoncept som kommer att rymma allt inom barnens värld såsom kläder, heminredning och leksaker. Under 2015 fortsätter vi med en helt ny hemavdelning och nya matkoncept, säger Daniel Karlsson, varuhuschef på Åhléns City.

Den 25 september öppnar Barnens värld högst upp i huset. Barnavdelningen kommer att ha inspiration från den skandinaviska natur- och sagovärlden.

Många Stockholmare och besökare har sitt eget Åhléns City minne. Vad är ditt?

Åhléns City 50år

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *