En baguette under armen. Fendi firar sin ikon.

Om du följde TV-serien ”Sex and the City” lär du ha sett en och annan Fendi Baguette som chic accessoar hos de populära NewYork-damerna. Från starten 1997 designades Baguetten för att stoppas under armen som en brödlimpa, eller baguette, men den är skön att svänga lätt med i handen också. Flera hundra versioner och färgkombination senare firar det italienska modehuset sin kreation med att sälja sina väskor online för första gången.

För att fira 15-årsjubileet för den ikoniska väskan har Fendi lanserat en så kallad “pop-up shop dit vi alla kan färdas för att finna de nyaste Baguette-väskorna. Detta har pågått hela hösten, men passa på för det sägs att butiken bara ligger uppe till slutet av januari 2013.

Designer Silva Venturini Fendi har tagit fram en limited edition Geometrica baguette i blåvitrandig canvas speciellt för detta jubileum. Endast 100 stycken finns (eller fanns…) till salu. Denna version av väskan har signaturknäppet i rött och guld, kalvläderdetaljer med en tredimensionell effekt och rött satintyg invändigt. Inuti finns som vanligt den lilla ”Baguettemania” fickspegeln.

Om du är intresserad av att läsa mer om Fendis lilla baguette kan du införskaffa coffee table boken ”Fendi Baguette” med över 250 fotografier på den ikoniska accessoaren.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *