Brian Atwood – för sexig för New York

Brian Atwood

Året är 2012 i staden där tv-serien Sex And The City introducerat oss för herrar vid namn Manolo Blahnik och Jimmy Choo. Brian Atwood är i full färd med att lansera sin flaggskeppsbutik på Madison Avenue – en av New Yorks mest exklusiva adresser.

Toppmodellen Candice Swanpoel har anlitats för huvudrollen i kampanjfilmen som skall stärka hans namn på kartan som en del av eliten bland världens skodesigners. Brian Atwood tänker inte vara blygsam.

Filmen berättar en historia om den moderna kvinnan och hennes önskan efter makt och kontroll. Jag inspirerades av voyeurism, underkastelse och orädd skönhet, säger Brian Atwood till Fashionetc.com

Kampanjen, som döps till ”The sex is in the heel” hinner knappt lanseras innan den förbjuds i hela New York City. Men Brian låter sig inte nedslås.

Brian Atwood campaign

”Frihet är att vara djärv” är ett av designerns favoritcitat. Något som avspeglas väl i hans egen karriär samt i kreationerna som idag säljs hos lyxvaruhus i flera delar av världen. Klackarna är skyhöga och materialval som mocka och ormskinn blandas med etniska influenser, 70-tals inspiration och starka färgkombinationer.

Som 15-åring uppvuxen i Chicago omgiven av mamma och tre systrar, visste Brian Atwood tidigt att han ville arbeta med kvinnligt mode. Passionen för design ledde honom till New-York och studier på Fashion Institute of Technology. Men konkurrensen var stenhård och som ny i staden saknades både kontakter och erfarenhet. När ett erbjudande om arbete som manlig modell dök upp, så såg Brian Atwood sin chans att komma in i modebranschen – även om det inte var på den vägen han tänkt sig.

Brian Atwood python

Fem år senare tar castingchefen på italienska modehuset Versace i Milano emot ett telefonsamtal från en ung, amerikansk man som vill höra sig för om möjligheterna att designa för märket. Han ombeds skicka in sin resumé och responsen är omedelbar.

Känslan av att segla rakt in i ett av Europas största modehus som 20-åring, beskriver han som fullständigt överväldigande.

Föreställ dig att du kämpar dig fram som konstnär, och plötsligt ringer självaste Picasso och erbjuder ett jobb!

Gianni och Donatella Versace, som var kända för sin utsvävande design, såg stor potential i nykomlingen, och det dröjde inte länge innan han fick designa kollektionen med skor och accessoarer. Brian Atwood hade nu insett att det var skor och ingenting annat han verkligen ville göra och år 2001 beslöt han sig att pröva vingarna på egen hand. Med sig tog han det viktigaste rådet han fått under tiden på Versace – att aldrig kompromissa med sin egen stil.

Brian Atwood boots

Nio år senare föräras han Red Carpet Fashion Awards titel ”Årets skodesigner” och framgången med det egna varumärket Brian Atwood är ett faktum. Med ambassadörer som Victoria Beckham och stylisten Rachel Zoë har pojken från Chicago lyckats bygga ett växande imperium vars främsta kunder är kvinnorna som frekventerar den prestigefyllda röda mattan.

Brian Atwoods framgångssaga har bevisat att passion och viljestyrka räcker långt, men även ödet tycktes ha ett finger med i spelet. I alla fall om man får tro honom själv. I en intervju med nätmagasinet Business of Fashion berättar han:

Brian Atwood

“Precis innan jag flyttade till Milano besökte jag ett medium som sa att jag skulle bli berömd för något som hade med fötter att göra. Jag hade fortfarande inte varit i närheten av att designa ett par skor och förstod inte vad hon menade. Jag har kvar det där kassettbandet än idag”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *