Not just another wrist watch

Idén till Mutewatch föddes 2007 i samband med en entreprenörstävling. Mai-Li Hammargren, då student på Handelshögskolan, ville hitta ett smidigt sätt att vakna på morgonen utan att störa sin pojkvän. Hon kom på grundidén av det som skulle bli Mutewatch, ett digitalt armbandsur med funktioner som man hittills hittade på mobiltelefon som till exempel ett vibrerande larm. Mai-Li hittade snart två partners. Hennes egen bror Gustav skulle sköta den administrativa sidan medan Oscar Ritzén Praglowski från KTH skulle ta hand om den tekniska utvecklingen. Prototyper togs fram och intresset från omvärlden var stort i början av augusti 2010 när de första bilderna släpptes på internet. På åtta dygn gick googleträffarna från noll till över 400 000. Teamet fick tusentals beställningar innan klockan var ens klar för leverans!

Under ett par år lyckades Mai-Li och hennes kamrater inte bara skapa en högteknologisk produkt och ge den en stilig och modern form (med hjälp av byrån Norra Norr), utan också fånga internets communities uppmärksamhet och bygga ett globalt distributionsnätverk. Mutewatch har design, mode och kommunikation i sitt DNA och det illustreras bäst med varumärkets två mest kända kunder och ambassadörer: modelegenden Karl Lagerfeld och Apples grundare Steve Wozniak. Mutewatch har även en egen monter på Singapores Red Dot Design Museum och är på väg att nå ikonstatus bland unga och snygga trendsättare världen runt.

Men klockan då? För att vara ärligt har jag aldrig varit förtjust i digitala klockor. Jag tycker att traditionella klockor med analog visning är både oändligt snyggare och lättare att läsa, med sina visuella representationer av tiden. Samtidigt är klockor med massor av funktioner och tjocka manualer rena mardrömmar för mig. Men Mutewatch tillför något helt nytt. En diskret pekskärm som ser ut som delen av ett enda sömlöst gummiband, vibrerande signaler, timer och larm som programmeras via ett intuitivt användargränsnitt, flera smarta ljus- och rörelsesensorer, inga batterier utan laddning genom USB-kontakt… allt detta gör att Mutewatch är en minst sagt intressant och annorlunda produkt.

Bortom geekfaktorn, det som gör verkligen skillnaden för mig är timerfunktionen. Jag är en sådan person som har svårt att hålla tider och behöver ta powernaps under dagen. Med några rörelser med fingret så är timern programmerad att ta mig ur tuppluren om 8 minuter med en lång vibrerande signal. Et voilà! På samma sätt kan jag ställa klockan på “repeat” och få en kort signal varannan minut när det är dags att byta slides under en presentation, detta utan att behöva titta ängsligt på en skärm eller störa någon.

Min enda kritik mot Mutewatch är att armbandet är designat för smala handleder (14-18,5 cm). Jag nämnde problemet på diverse sociala sajter (läs: klagade högt). Inom några timmar blev jag kontaktad av Mutewatch-teamet som på ett avväpnande ärligt sätt samtalade med mig om deras pågående försök att designa en lösning på problemet. Mutewatch använder alltså sociala medier föredömligt med sin intressanta blogg Timetank, en levande Facebook-sida, YouTube-kanal och lyhörd kundservice.

Mutewatch kostar 1995 kr och går att köpa online på Mutewatch eller i utvalda butiker (listan finns här). Priset är 1995 kr.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *