Designtorget lanserar nytt, stilrent koncept – som väcker lust att shoppa

designtorget

Idag öppnar Designtorget upp sin helt nya flaggskepsbutik på sin ursprungliga plats i Kulturhuset, Sergelgången 29 i Stockholm, där Designtorget premiäröppnade för exakt 22 år sedan. Kulturhusets ursprungliga marmorgolv, ruffiga tak och betongpelare har grävts fram igen, vilket ger den nya flaggskeppsbutiken en industriell och avskalad stil som inte tar för mycket fokus från själva designprodukterna. Utöver det har Designtorget även tagit fram ett helt nytt butikskoncept och grafisk profil.

Det nya butikskonceptet och inredningen är formgiven av arkitektbyrån Boys Don’t Cry och tillverkad i Sverige. Konceptinredningen består av hyllor, skåp, bord, bänkar, ljusboxar mm speciellt framtagna för Designtorget. Arkitektbyråns vision var att inredningen ska vara så pass fin att man ska vilja köpa den också, vilket man verkligen vill. Speciellt ljusboxarna med citat är superfina och inspirerade av omåttligt populära Bxxlght.

Designtorget-ljusboxDesigntorgets egna ljuslådor med citat.

Den nya grafiska profilen är framtagen av designbyrån Kurppa Hosk. Logotypen är symbolen ”DT” som ska symbolisera harmoni, hemmet och transparens. Den nya loggan går i linje med det enkla och avskalade och speglar Designtorget vision – att vara en tydlig marknadsplats för svensk form.

Designtorget-ny-loggaDesigntorgets nya logotyp.

Designtorget arbetar ständigt med att skapa nära samarbeten med designskolor och nyutexaminerade formgivare och bistå formgivare som en produktions-, marknadsförings- och försäljningspartner. De har även ett eget utvecklat produktsortiment och har under åren introducerat mer än 6 000 olika formgivare på marknaden. Efter omprofileringen matchar Designtorget bättre de nytänkande designskolorna och formgivarna som de samarbetar med.

Fler butiker med det nya konceptet öppnar bland annat på Arlanda Flygplats, i Malmö, Åhlénshuset i Uppsala och Designtorgets helt nya e-handelsplats.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *