Grand Hôtels lobby får ansiktslyftning med lyster

Grand Hôtel - lobby

Grand Hôtel har fått en ansiktslyftning i form av en nyrenoverad lobby, som lagom till Alla Hjärtans Dag åter kan börja välkomna de omkring en miljon gäster som passerar genom lobbyn årligen. Hotellchef Madeleine Barck och VD Pia Djupmark berättar för Lyx.se varför lobbyn är så viktig för ett hotell, och om nyheterna i inredningen.

Sedan 1874 har Grand Hôtels lobby välkomnat gäster från när och fjärran. Lobbyområdet har dock varit stängd för en omfattande renovering sedan den 6 januari 2015. Nu återöppnas den i en ny, ljusare variant med ett golv i vit Carraramarmor med infällda mattor, istället för den tidigare heltäckningsmattan, och ett helt nytt möblemang med originalmöbler från slutet av 1800-talet, som kombineras med modern design och vackra accentfärger. Dessutom har ett högteknologiskt ljus- och ljudsystem installerats, med målet att skapa en alldeles särskilt välkomnande atmosfär. Här får gästerna både sitt första och sitt sista intryck av hotellet och vi slås av hur ljus och inbjudande lobbyn känns.

Grand Hôtel - lobby

När Grand Hôtel byggdes år 1874 var det ett modernt lyxhotell och det är i den andan man vill fortsätta, utan att ta bort byggnadens unika karaktär.

Vi vill att Grand Hôtel ska vara en egen destination i Stockholm.

Målet är att hålla en modern, internationell och lyxig standard, där man fångar det som varit och blandar den rika historiken med nutiden. Renoverings- och uppdateringsarbetet är en ständigt pågående process.

Grand Hôtel - lobby_guldmålning förbättras

Eftersom Grand Hôtel har använt sig av samma arkitekt som vid uppdateringen av hotellrummen har arbetet med lobbyn flutit på, som en naturlig utveckling. Lobbyn har varit ett större projekt, fast under betydligt mer komprimerad tidsrymd.

Lobbyn är hotellets hjärta och avgörande för helhetskänslan. Dagens gäster förväntar sig att lobbyn i ett femstjärnigt hotell håller samma standard som resten av upplevelsen. – Pia Djupmark, vd för Grand Hôtel

Konceptet är förstärka originaldetaljerna snarare än att förändra. Man har varit ytterst varsam vid arbetet.

Unik ljud- och ljusanläggning

Ljuset gör mycket för lobbyn och skapar en helt ny känsla med hjälp av indirekta och dolda ljuskällor. Belysningen tar nytta av arkitekturen. Efter att 30 ton gammalt material fraktats bort under renoveringen, samt att 3 km rör och 10 km kabel lagts ner under marmorgolvet för ljud- och ljusanläggningarna, är nu allt helt automatiserat, men kan styras via en avancerad kontrollpanel och förändras beroende på tid på dygnet samt årstid.

Målet är att varken ljus- eller ljudsättning ska märkas, utan bara skapa en tilltalande och varm atmosfär, med ett mjukt och omfamnande ljus.

Kristallkronan som hänger i mitten av lobbyn är original och de andra tre är handbyggda replikor som tillverkats via KN Chandeliers. Ljuset i kristallkronorna är specialgjort och unikt i hela världen. Dioder av hög kvalitet har specialmonterats i ringar, så att de inte syns i kronorna. Ljustekniker Peter Wennerberg berättar med stort engagemang om hur han har arbetat med ljussättningen och även med ljudet, tillsammans med ljudbolaget Aloud.

Förutom den dolda belysningen i kristallkronorna och takpanelen har man adderat ljus-spottar vid både pelare, pilaster, tak och bord, för att framhäva struktur och gulddekorationer.

En annan rolig detalj i lobbyn är att den rundande spegeln ovanför utgången är en högtalare. Ur ljudsystemet kommer olika spellistor beroende på tid på dygnet och i vilket rum man befinner sig – Cadierbaren, verandan, lobbyn, garderoben, rumskorridorerna osv. Allt för att skapa rätt stämning.

Inbjudande inredning

Soffor, fåtöljer och bord har designats av inredningsarkitekten Sanna Nathanson och fått en rundad form för att kännas inbjudande även för en ensamresenär.

Grand Hôtel - lobby   Ovanför soffan hänger två målningar som föreställer Jean-François Régis Cadier, som lät bygga Grand Hôtel, och Wilhelmina Skogh som drev hotellet i början på 1900-talet samt lät bygga Foresta på Lidingö. 

Bland äldre detaljer finns två bord i original från 1800-talet samt två glasskåp vid ena väggen där accessoarer från Bottega Veneta och Ole Lynggaard visas.

Grand Hôtel - lobby_1800tals bord

Mattorna, vars mönster togs fram för decennier sedan, är specifika för Grand Hôtel.

Grand Hôtel - lobby_matta logo

Mattorna är gjorda i Indien av ull i fet kvalitet för att tåla offentliga miljöer och hårt slitage. De tjocka, fluffiga kvaliteten ger en superlyxig känsla.

Ett stycke Stockholmshistoria…

Grand hotell lobbyn 1926Grand Hôtels lobby år 1926.

Grand Hôtel Lobby 1950Grand Hôtels lobby år 1950.

 Känslan i den nya lobbyn, samt i hotellet som helhet, ska vara internationell men ändå specifik för Stockholm, samt med stor wow-faktor. Vi tycker att de med renoveringen har lyckats att skapa en harmoni mellan lobbyn, Cadierbarens entrérum och Verandan. Att kliva in på Grand Hôtel i Stockholm känns både exklusivt och välkomnande.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *