BMW M3 Coupe 2015 – Ingen lättviktare trots detox och bantningskur

Femte generationens BMW M3 bjuder inte på några avsteg från traditionen att gömma en ulv i fårakläder. Precis som tidigare har BMW tagit all sin kunskap från företagets engagemang i motorsport och paketerat det under en någorlunda diskret kaross. Den inbitne bilfantasten ser så klart att BMW M3 Coupe 2015 varken är ett får eller en ulv utan snarare ett sminkat monster med korta kjolar som gärna äter Porsche 911 Carerra till frukost på vägen mot 100 km/h. 2015-BMW-M3-Coupe-Baklucka Filosofin att proppa ner motorkraft och ingenjörskunskap under en väluppfostrad kaross sträcker sig tillbaka till 1985 då produktionen av BMW E30 M3 startades. Nu snart 30 år senare överraskar BMW M3 inte någon. Förväntningarna liksom osar över motorhuven likt hägringar över varm asfalt. Därför blir man aldrig riktigt överraskad längre när BMW presenterar fakta kring M3 konceptet. 2015-BMW-M3-Coupe-Metallic För att BMW M3 Coupe ska överträffa förväntningarna tog man hjälp av DTM förarna Bruno Spengler och Timo Glock. Efter åtskilliga varv på Nürburgring-Nordschleife och förbättringar av bilens prestanda och utrustning (exempelvis ett kylsystem som är byggt för banracing och därmed säkerställer att temperaturen i motorn, turboaggregaten och växellådan som är optimal i alla lägen) stod BMW M3 klar för produktion.

“The BMW M3 and BMW M4 take motor sport technology from the track to the road, and thousands of laps of the legendary Nürburgring Nordschleife – the world’s most exacting race track – have readied the new models for that transition. Meticulous and passion-fueled development work has underpinned the creation of two high-performance sports cars that set new standards in terms of overall concept, precision and agility.” Dr Friedrich Nitschke, President BMW M GmbH.

Nya BWM M3 Coupe 2015 döljer en 3.0 liter sex cylindrig motor med dubbla turboaggregat under huven. Totalt är det 431 hk som sparkar dig i baken och vridmomentet ligger på 550 Nm mellan 1850 och 5500 varv/minut. Med den här kraften under huven når du 100 km/h på 4.1 sekunder (med tillbehöret M Double Clutch Transmission som kostar skjortan) och en toppfart på 250 km/h. 2015-BMW-M3-Coupe-Rak-V6 Bilen är fullproppad med kolfiber-förstärkt plast, lättviktsaluminium och ett tak helt i kolfiber. Det här leder till en vikt på 1595 kg – alltså 85 kilo mindre än tidigare generation. 10 av de här kilona har man bantat bort bara i motorn. Imponerande med tanke på att nya BMW M3 är 0.8 sekunder snabbare till 100 kilometer i timmen än föregångaren. 2015-BMW-M3-Coupe-Lyx-4 Om nya BMW M3 Coupe 2015 når upp till mer än 40 000 sålda exemplar som föregångaren återstår att se. Enligt mig fortsätter M3 att stå lite utanför. Den är inte fullständig som sportbil, den är inte praktisk som andrabil, den är för liten som förstabil, den är inte miljövänlig – BMW M3 är kort och gott omotiverad som modell förutom på ett enda plan. Du kommer ha sanslöst roligt när du kör. Och möjligen är det nog för att betala de 686 000 kronorna som bilen kostar någorlunda outrustad. Du får räkna med ett pris kring miljonen om du vill ha allt smått och gott som finns att hänga på. Frågan är var vikten landar då? 2015-BMW-M3-Coupe-Bak-sidan 2015-BMW-M3-Coupe-Bergen 2015-BMW-M3-Coupe-Lyx-6 2015-BMW-M3-Coupe-Lyx-5 2015-BMW-M3-Coupe-Lyx-2 2015-BMW-M3-Coupe-FIRST-FRONT 2015-BMW-M3-Coupe-Closeup

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *