Eyeko lanseras i Sverige – exklusiv intervju med Nina Leykind!

Max Leykind, Alexa Chung och Nina Leykind.

Nu riktar vi blicken mot det brittiska ögonmakeupmärket Eyeko som precis landat på butikshyllorna i Sverige (närmare bestämt på Kicks). Inför den svenska lanseringen har vi på Lyx.se fått en exklusiv intervju med Nina Leykind, en av grundarna bakom märket.

– Jag kan knappt bärga mig för att lansera i Sverige! Min make och affärspartner har besökt Sverige många gånger, men min första resa blir till Stockholm nästa vecka. Jag är otroligt peppad och glad för chansen, berättar Nina.

Nina grundade Eyeko 1999 tillsammans med sin make, Max Leykind. Sortimentet består i dag av 12 olika produkter med prisbelönta mascaror, ögonbrynsgeler och eyeliners. Märket har uppskattats av flera av världens ledande makeupartister och har blivit en favorit bland artister, kändisar och skönhetsredaktörer.

Vad inspirerade er till att skapa Eyeko?
– Vi har nog alla en sminkprodukt vi inte kan vara utan. För mig är det mascara. Det finns så många mascaror på marknaden som lovar det ena och det andra, men så få som faktiskt levererar. Just därför ville jag skapa den perfekta mascaran och det är där Eyeko kommer in i bilden. Vi är ett företag med ögonen i fokus.

Eyeko beskrivs som ett av de mest snabbväxande varumärken i ögonmakeup. Vad är hemligheten bakom framgången?
– Du kan alltid räkna med att Eyeko levererar det vi lovar. Vi är specialiserade på ögonmakeup och är besatta av att finslipa lättanvända produkter och frans-och brynhöjande formuleringar som levererar iögonfallande resultat.

Alexas 60-tals ögonmakeup är inspirerad av Jane Birkin.

Alexas 60-tals ögonmakeup är inspirerad av Jane Birkin.

Förra året inledde ni ett samarbete med modeikonen och programledaren Alexa Chung. Hur har det varit?
–  Fantastiskt! Alexa har de vackraste ögon – precis som våra katter! Hon passar perfekt som ansikte utåt för vårt företag och är även starkt engagerad som kreativ konsult. Vi strävar tillsammans efter att skapa produkter som är lätta att använda, resvänliga och händiga att använda på språng. Som en stilikon och konsument tror jag att Alexa vet vad kvinnor vill ha. Det handlar om att hålla det enkelt, lätt och vackert.

Hur skulle du beskriva den perfekta ögonlooken?
–  Precis som Alexas. Jag älskar 60-talslooken som handlar om ögonfransar, eyeliner och ögonbryn. En eyelinervinge och mascara är elegant, enkelt och alltid trendigt.

Eyeko_Eye_Do

Bästsäljarna Eyeko Eye Do och Black Magic Mascara.

Vilken är Eyekos mest sålda produkt?
–  Eftersom vi har ett litet urval av produkter är alla toppsäljare. Men på en global skala är det bästa av det bästa den flytande eyelinern Eyeko Eye Do och mascaran Black Magic.

Om tio år hoppas jag att varje kvinna kommer att ha Eyeko i sin sminkväska.

Vad gör era produkter unika?
– Våra mascaror levereras i mjuka tuber som du kan pressa så att inget kommer till spillo. Det  följer även alltid med ett litet “plektrum” som används bakom fransarna för en kladdfri applicering av mascaran. Alla våra produkter har också en återfuktande formula och gör det möjligt för alla att hitta sin perfekta eyeliner eller mascara.

Var ser du Eyeko om tio år?
– Vi jobbar ständigt med att finslipa varumärket och strävar efter en lansering i världens alla hörn. Om tio år hoppas jag att varje kvinna kommer att ha Eyeko i sin sminkväska.

Till sist, vilka är dina bästa skönhetstips i sommar?
–  Kontrollera att du använder en riktigt svart mascara! Det finns inte något värre än dammiga grå fransar i starkt solljus. Black Magic är min favorit eftersom borsten verkligen lyfter fransarna och ger en eyeliner-effekt med färg i rötterna. Den håller även hela dagen på stranden vilket känns som ett sommarmåste.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *