Lyx Träffar: Suzi Weiss-Fischmann – grundare av OPI

Hon kallas “The first lady of nails” och har byggt ett imperium som inte tycks sluta växa. Samarbeten med Coca-Cola och världsartister som Gwen Stefani har visat att nagellacksmärket OPI är här för att stanna. Under världslanseringen av Nordic Collection på Grand Hôtel fick Lyx.se en pratstund med Suzi Weiss-Fischmann.

Varför döpa ett nagellack till “no 145” när du istället kan döpa det till “I’m not really a waitress?

Det svagt metallicskimrande, röda lacket är OPI’s bäst säljande färg genom tiderna och har vunnit flertal utmärkelser i skönhetsbranschen. Tänk Jessica Rabbit, old Hollywood och Lana del Rey i ett svart, ormskinnstight fodral på en rökig jazzklubb. Men är “I’m not really a waitress” i sig så annorlunda jämfört med de tusentals andra skimrande, röda nagellack som säljs av Chanel, Essie och Christian Dior? Svar: nej. Har Suzi Weiss-Fischmann hittat ett sätt att förstå den kvinnliga konsumentens behov och önskningar? Tveklöst ja.

Suzi W-F_OPI

– I skönhetsbranschen handlar allt om beröring och känslor, säger hon på amerikanska med en svag brytning som jag först misstar för tyska. Weiss-Fischmann är sedan många år tillbaka bosatt i Los Angeles, men uttalet avslöjar hennes bakgrund. Född i en ungersk tandläkarfamilj så fanns intresset för kemi redan där, och kombinerat med en entreprenörsådra och rätt timing så dröjde det inte länge innan hon såg en potentiell affärsmöjlighet i alla de nagelsalonger som kantade Los Angeles gator.

– Livet handlar om att fånga möjligheterna, men lite tur hjälper alltid till, berättar hon.

Jag anar en viss nostalgi när Weiss-Fischmann berättar om de sena nätter då hon själv stod och blandade akrylpulver och gelé i flaskor. Det hårda arbetet ledde snabbt till att tandläkarverksamheten såldes och det började ta fart för OPI

Namnet är en förkortning av Odontorium Products Inc – ett minne av märkets ursprung. Att gediget arbete och beslutsamhet är en tydlig ingredens i OPI’s framgångssaga, förstår man ganska snabbt.

Enligt Weiss-Fischmann är det viktigaste att anlita människor som delar företagets kärnvärden. Man ska heller inte vara rädd för att fatta beslut och hålla sig till dem. Man kommer att fatta fel beslut ibland – men det händer alla, men man måste gå vidare. Ett företag måste etablera sitt DNA och våga följa sin vision hela vägen, säger hon.

Jag tar en titt på mina egna, knallrosa naglar, nylackade i färgen “Suzi has a Swede tooth” och kommer osökt att tänka på OPI’s kollektion med Mupparna, vars unika karaktärer har enorm kännedom världen över. Att involvera artister och skådespelare i skönhetsbranschen är ingen ovanlighet – men att Disneys vilda marionettdockor skulle få ta plats på nagellacksscenen kom lite som en överraskning.

-Jag försöker alltid att tänka utanför ramarna, och det är fantastiskt hur designers och modevärlden har anammat Miss Piggy – hon är en riktig ikon och fashionista. Det är dessutom väldigt roligt att samarbeta med Disney!

Gwen-Stefani-OPI-Collection

Trots det stora antal internationella varumärken som samarbetat med OPI så är den största milstolpen i Weiss-Fischmanns karriär inte direkt kopplat till ett externt varumärke – utan till ett nagellack.

Det mest minnesvärda ögonblicket för mig hittills är lanseringen av “Lincoln Park After Dark. Det revolutionerade marknaden och gjorde goth till mainstream.

 

– Helt plötsligt kunde mörka nagellack bäras året runt och det gav kvinnor modet att våga experimentera mer. Den är fortfarande min personliga favoritfärg året runt!

Det senaste samarbetet med Coca-Cola är en enorm milstolpe för OPI, och kanske det största kvittot på erkännande för ett amerikanskt företag. Vad som planeras för 2015 och framåt kan inte avslöjas, men när jag nämner potentiella ambassadörer så dyker namnet på en känd sångfågel med långa naglar upp ganska omgående.

– Det hade varit oerhört roligt att få göra någonting tillsammans med Adele. Hon är en stark, naturlig kvinna som dessutom är mamma.

Mot slutet av intervjun noterar jag att Weiss-Fischmann dagen till ära bär den blåbärsfärgade “Do you have this colour in Stock-holm” på sina naglar. Hon berättar att hon blev stoppad på flygplatsen i Paris av en kvinna som förtjust undrade vad hon hade för nagellack. Hon tackar för komplimangen och säger att det är en färg ur OPI’s Nordic Collection som strax skall lanseras.

“Råkade du nämna att du äger OPI?” frågar jag, och hon svarar skrattande “Nej, jag sa att jag bara var testkanin”

Jag kan inte låta bli att fascineras av kvinnan som sitter mitt emot mig, och hur hon lyckats skapa, bygga och vårda sitt varumärke, som inte verkar se några gränser i kreativitet och lekfullhet. Den 10 minuter långa intervjun börjar lida mot sitt slut och jag kommer på att jag måste fråga om hennes tolkning av ordet “lyx”?

– Lyx för mig är att unna mig manikyr på en salong.

Ett föga oväntat svar från “the first lady of nails” – kvinnan som tagit nagellacken från kosmetikhyllan och skönhetsdiskarna till hyllad accessoar på catwalken.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *