Antigravity Yoga – Kom i form med hjälp av hängmatta

antigravity yoga

Okej, det låter kanske något för bra för att vara sant, för vanligtvis går hängmatta och god fysik inte hand i hand – men tänk om, nu har nämligen Antigravity Yoga kommit till Sverige!

Blanda en dos yoga med pilates, gymnastik och luftakrobatik, lägg där till meditation och en stor nypa skratt så får du vad som kallas för Antigravity Yoga. En ny träningsform där ett pass utförs i en slags tygtrapets som fungerar som stöd i utförandet av diverse stretchposer, balansövningar och styrkerepetitioner.

Jessica Svensson är utbildad Antigravity Yogainstruktör och först i Sverige med att erbjuda träningsformen. Sedan september 2013 driver Jessica Yogaire på Östermalm i Stockholm och passen är redan välfyllda med både rutinerade träningsentusiaster och nybörjare som vill prova på den nya formen av träning.

antigravity yogaHär utför jag en mer krävande övning som liknar en fladdermus.

 

På Yogaire finns det flera olika typer av pass att välja mellan, vissa pass fokuserar på styrka och andra på stretch. Gemensamt för alla pass är att de ofta görs hängande i luften med yogahammocken, tyngdkraften och den egna kroppstyngden som enda redskap. Övningar som att stå i brygga, planka och skulderstående tillhör inte ovanligheterna under klasserna; poser som hjälper till att bygga upp muskulaturen och sträcka ut ryggraden utan att slita på leder och diskar.

 

“Man kan bli lite avskräckt över att man ska hänga upp och ner i alla möjliga konstiga ställningar, men det är inte är så extremt som det ser ut – även helt otränade klarar av att träna Antigravity Yoga” säger Jessica Svensson, Yogaire

 

Fördelarna med Antigravity Yoga är många, förutom att det är en mycket skonsam form av träning vid ryggproblem så ökar även muskelmassan över hela kroppen vid regelbunden träning och redan efter några gångers träning syns resultat av bättre balans och smidighet. Dessutom förbättras hållning och bålstabilitet avsevärt – när du kommer ut från en klass kommer du inte bara att känna dig lättare rent fysiskt utan även lättare till sinnet.

Så, har du inte kommit igång med träningen i år, eller kanske redan brutit det där nyårslöftet om att komma i form… prova på en timme i hängmattan!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *