Blossa’13 – den ‘hemliga’ glöggen

De senaste två åren har BLOSSA åkt på smakresor till El Salvador och Japan. I år har man istället återvänt till Sverige och sina rötter i Dalarna, hemorten för den Johan Daniel Grönstedt som under slutet av 1800-talet började sälja glögg i sin vinhandel.

Naturligtvis var det redan de gamla grekerna som började… Traditionen att dricka kryddat vin är alltså nästan 2 000 år gammal. Även i antikens Rom drack man vid festliga tillfällen kryddat vin som sötades och smaksattes med blommor.

Under medeltiden var det kryddade, heta vinet mycket populärt i Europa. Det ansågs ha utomordentligt bra medicinska egenskaper. Men det hände också att kryddblandningens syfte var att dölja vinets dåliga smak. Gustav Vasa var på sin tid mycket förtjust i en blandning av Rhenvin, socker, honung, kanel, ingefära, kardemumma och nejlikor som kallades ”klaret” och tillreddes av kungens egen glögg-blandare. Även hans son Erik XIV ”drack sig gärna lustig” på kryddade vinblandningar som kallades ”lutendrank” – som även innehöll mjölk – och ”hypokras”, som fått namn efter läkekonstens fader Hippokrates.

Uttrycket ”glödgat” vin dyker för första gången upp på 1600-talet. Namnet kommer av tillredningsmetoden. En sockertopp indränkt i konjak antändes och det smälta sockret fick rinna ner i drycken och ge den sötma. I mitten av 1800-talet börjar man använda det förenklade ordet glögg. I slutet av 1800-talet blev glöggen en svensk jultradition med spridning i allt vidare kretsar.

Recepten och smaken har varierat genom århundradena, men glöggen har alltid innehållit socker och kryddor.

Idag dricker vi nästan fem miljoner liter glögg per år, kanske inte så mycket för de goda medicinska egenskaperna som för smaken, stämningen och traditionens skull.

Fortfarande gärna på traditionellt sätt med russin och mandel men numera serveras den också på helt nytt sätt, i form av cocktails och med nya, spännande tilltugg. Det är nästan uteslutande i samband med jul som vi njuter av dessa kryddade viner. Men det lär finnas entusiaster som gärna sitter och smuttar på ett glas iskyld glögg vid midsommar…

 

BLOSSA 13 Dalecarlia2

BLOSSA’13 – DALECARLIA
BLOSSA tillverkas fortfarande enligt det recept som Grönstedt skapade då. Den stora nyheten för i år är att smaken på glöggen inte framgår på flaskan. Istället vill BLOSSA höra hur alla glöggdrickare uppfattar smaken på årets upplaga. Till BLOSSA’13 har smakinspirationen hämtats från landskapet Dalarna, eller Dalecarlia som det heter utanför Sveriges gränser.

SMAKEN DÅ?
Smaken förblir hemlig? Enda man fått reda på är att den har inspiration från Dalarna. Och att den kommer heta Dalecarlia. BLOSSA’13 återvänder till sina rötter. Genom att bjuda in och fråga vad människor tycker om BLOSSA’13 – förväntningar, gissningar, tolkningar och kommentarer – vill man istället ta reda på hur årets smak uppfattas av glöggdrickarna. Smaksättningen offentliggörs först 13 dec, fram till dess får vi spekulera. 
 
BLOSSA 13 Dalecarlia3

Sommeliererns provningsnotering: ‘Färgen är vackert rönnbärsfärgad, som solblekt Falurödfärg(!). I den milt eleganta och friska doften döljer sig spår av pomeranser, lingon och en finstämd brödkryddig ton som avslutas med en cognacskryddig botten. Glöggen är baserad på ett vitt vin, vilket anas i det lätta stilen. Smaken är medelsöt och rund med milda drag av pomerans, nypon & brödkryddor. Glöggen avslutas med en finstämd beska av rönnbär och nypon. En mild & elegant glögg som inte tar för stor plats. En riktigt bra glögg!’

BLOSSA’13 finns i Systembolagets beställningssortiment med artikelnummer 76400-01 från och med den 1 oktober och kostar 95 kr.

 

 

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *