Lyx provkör Triumph Daytona 675R

Himlen är blå och solen lyser men det är fortfarande kallt i luften. Trafiken är tät med många lastbilar på vägen mot Rosersberg Slott – men det är bara roligt eftersom jag kör en Triumph Daytona 675R. Den dansar som en fjäril och sticker som ett bi. Titta, en långtradare där framme, sviiisch så var den långt bakom… Högerhanden kontrollerar 128 hästkrafter och hojen väger 184 kilo. Det skjuter på rätt bra. Även på bana, där Triumph tänker sig att flest kunder kommer att köra sin Daytona.

Triumph har centrerat ljuddämparen för optimal viktfördelning och dragit upp tre kolfiberpipor under cutsen – och som de låter! Vid 8.000 rpm öppnar alla spjällen upp och motorn sjunger alldeles fantastiskt ljuvligt. Vilken symfoni! Ett ljud man aldrig tröttnar på.

Tre kolfiberpipor sjunger för full hals – ljuvligt!

Daytona är lättkörd och snabb och därför en otroligt underhållande nöjesmaskin på landsväg. Sadeln känns hög. Inte så att normallånga har svårt att nå ner till marken men sittställningen är aggressiv. Styret är lågt. Inte lika galet lågt som på Ducati Panigale, men körställningen är mer framåtlutad än på jämförbara japanska radfyror. Man får hitta lite fart så det blir en luftkudde att lägga sig på.

Chassit kommer från Öhlins och bromsarna från Brembo. Bettet är förtroendeingivande och känslan riktigt bra. Kanske är styrdämparen ställbar, jag vet inte, den sitter i alla fall där som standard men jag skulle gärna vilja ha den lite hårdare.

Det som imponerar mest är ändå den lilla trecylindriga motorn. Körbarheten är fantastisk och draget jämnt genom hela registret. På låga varv är den lättkörd och snäll, i mellanregistret får den upp flåset och på höga varv vaknar den och blir helt vild – tills den blå växelindikatorn blinkar ilsket och uppmanar mig att peta i nästa växel. Det är inga problem att krypa mellan bilarna vid rödljusen på ettan och 2.000 varv. Lika lite som att ta vänsterfilen på landsväg och köra om på trean och 12.000 varv.

Lättkörd. Fokuserad. Så kan nya Triumph Daytona 675R sammanfattas. Det är svårt att kliva av hojen och lämna tillbaka nycklarna. Utan Daytonan är det plötsligt bara en kylig vårdag igen med tät trafik och alldeles för mycket lastbilar på vägarna.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *