Aprilia RSV4, världens snabbaste dator på två hjul

Ingenting får mig att längta lika mycket efter solvarm asfalt som den snö som just nu faller utanför på gatan. Suck. Tur att det i alla fall finns ett par nya årsmodeller av roliga motorcyklar att kolla på. Några av dem har vi skrivit om tidigare. Nu tänkte vi titta till ytterligare en skoj hoj, 2013 års modell av Aprilia RSV4 Factory APRC.

Nästa års design är i princip likadan som i år men det som gör hojen intressant är uppgraderingarna som inte syns, bara märks. Effekten har ökat, vridet är större och elektroniken har uppgraderats. Nytt är också ABS från Bosch och bromsok från Brembo som standard från fabrik. Oken har mindre diameter som därför skapar högre tryck och ger större friktion. Systemets adderade vikt är fjuttiga 2 kilo jämfört med t ex Hondas ABS som lägger på hela 10 kilo. Systemet kan kopplas ur för dig som hellre vill bromsa på känsla och du kan välja mellan tre förinställda motormappningar som samverkar med bromssystemet – Bana, Sport och Regn.

Traction Control får väl numera sägas vara standard i supersportklassen (även om Suzuki GSX-R 1000 märkligt nog fortfarande inte har) och nya Aprilia har vidareutvecklat sitt befintliga system och bjussar nu på hela åtta lägen och anpassar sig automatiskt efter gatdäck eller slicks. Rätt coolt faktiskt. Och precis som på riktiga tävlingshojar kan föraren byta inställning utan att släppa av på gasen. Den som gillar att pilla på knappar kommer att ha mycket att göra på sin nya Aprilia. Ändra setting i varenda kurva runt hela banan om du känner för det!

Listan på digitalt godis fortsätter med Wheelie Control med tre lägen, Launch Control med tre lägen och förstås Quick Shift. Sa jag att APRC står för Aprilia Performance Ride Control? Indeed ett passande namn på den mest elektroniskt pimpade cykeln 2013.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *