BMW vs Ducati. Vem vinner racet om att vara värst?

Det började på 70-talet med att ingenjörerna kom på hur man kunde svetsa en ram runt en radfyra. En rak motor med fyra cylindrar vända åt samma håll i motsats till V-twin där två cylindrar är vinklade mot varandra. Under 80-talet utvecklade framför allt japanska tillverkare hela konceptet med uppgraderade bromsar, aerodynamisk design med mera och på 90-talet exploderade sporthojarna med vansinniga prestanda. Idag finns flera hojar med vikt effekt-förhållande 1:1 och det är mer än både Bugatti Veyron, Koenigsegg Agera R, Pagani Zonda och Porsche 911 997 turbo S. Det är till och med högre prestanda än Ariel Atom.

Vilken som egentligen var världens första sporthoj kan nördarna debattera men vem som är värst idag råder inget tvivel om. BMW och Ducati. Tyskland vs Italien. Tysk precision står på startlinjen mot italiensk passion som det brukar vara när det gäller köra-fort-maskiner.

BMW presenterade sin värsting S1000 RR år 2009, Ducati drog täcker av sin huliganhoj 1199 Panigale år 2011. Kalenderbitaren som vill jämföra prestanda ner till minsta decimal får googla, jag nöjer mig med att konstatera att det här är två stycken helt galna apparater. Och nu kommer båda tillverkarna med sina nya årsmodeller för 2013.

Tyskarna bygger vidare på S1000 RR och börjar sälja modellen med tillägget HP4. Det står för High Performance och innebär aktiv fjädring, lättare avgassystem i titan från Akrapovic och motormappning direkt från Superbike med mer vrid i mellanregistret. Vill du ha ännu mer kräm går det att toppa med Competition Package som består av kolfiber och ännu mer kolfiber.

Italienarna å sin sida bygger vidare på 1199 Panigale och lägger till ett R i modellbeteckningen. Så säger åtminstone ryktena, eftersom modellen visas upp först på den italienska motormässan EICMA den 15 november. Som teaser visade Ducati upp 1199 Panigale RS13, en ren racehoj som inte är möjlig att gatregga utan bara får tävla och gå bana. RS13 är en orgie i kolfiber och aluminum med dämpning från Öhlins och bromsar från hemliga utvecklingsverkstaden Corse.

Vilken modell som regerar på väg och bana nästa år återstår att se. Tror du att det blir den kontrollerade tysken eller den hetlevrade italienaren? En sak är i alla fall helt säker, när det kommer till prestanda finns ingenting värre än dessa vansinnesmaskiner.