Kan en flaska gin vara excentrisk?

All I need are cigarettes and alcohol. I feel supersonic, give med gin and tonic, skrålades det i mitten av 90- talet. Det var Oasis, Blur och Cool Britannia för hela slanten. Men allt har ett slut. Sedan en blöt helg i Umeå 1999 har jag inte druckit en droppe alkohol. Inte ens en lättöl. Men det är jag det. Samma år  – 1999 – föddes Hendrick´s Gin.

Och även om jag inte får smaka så är det klart att man gillar sprit som håller stilen. I medicinflaskor och design som hämtad från en annan tid säljs vad som 2003 utnämndes till världens bästa gin.

Here Design i London och bland andra illustratören Johanna Basford fick 2009 i uppdrag att ge Hendrick´s en “ny look”. Och för oss som inte smakar starkt har man även designat te-servis, boken Etiquette for Gentlemen och ett fodral att bära gurka i (!). Allt i Hendrick´s anda.

Ja, det är nog ett ganska excentriskt varumärke. Man beskriver sig och sin produkt som udda, ovanliga och lite konstiga. Och vem vill inte vara det? Skål!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *