Lamborghini Aventador Roadster tappar taket

Det räcker att bara säga Aventador även om hela namnet egentligen är Aventador LP700-4. 700 för antalet hästkrafter, 4 för att den driver på båda hjulaxlarna med hjälp av Haldex. Och nu har Lamborghini presenterat Aventador Roadster, modellen utan tak. Det manuellt avtagbara taket i kolfiber går att plocka ner och stuffa undan där fram. Med sina helt galna prestanda blir Roadstern en riktigt effektiv hårfön som garanterat får det att fladdra till rejält i kalufsen. I och för sig säger Lamborghini att de satsat extra mycket på aerodynamiken så att det inte ska blåsa ett dugg i kupén men eftersom bilen påstås toppa hela 350 km/h gissar vi ändå att det bara är en fråga om hur hårt föraren vågar trycka på gaspedalen.

Motorn som stressar upp bilen i den ruskiga toppfarten är en 6,5 liters V12. Den klarar också att avlossa bilen från 0 till 100 på 3 blankt. För att få ner kraften i backen sitter 335or bak, en helt galet bred dimension som får bakhjulen att mer likna rullen på en ångvält än två separata däck. För att konkurrera om köparna i den här kategorin supersportbilar räcker det inte bara med rejäl motor. Det krävs också monocoque i kolfiber och lättviktskaross i aluminium. Såklart har Roadstern det. Bilens design är trogen den vanliga Aventadoren med skillnaden att motorluckan fått nytt utseende, två hexagonala fönster visar den vackra motorn. Den automatiskt ställbara vingen har tre lägen beroende på hastighet och vilket körläge chauffören valt. De främre sexkolvsoken griper om keramiska skivor som mäter hela 400 mm, bak räcker det med fyrkolvs och 380 mm. Det är sjukt stora bromsar och det vore intressant att få veta hur snabbt hejdarna får stopp på den 1,625 kilo tunga bilen. En av de viktigaste sakerna för att kunna vrida bil snabbt runt bana är som bekant hur fort det går att bromsa. Motorn har även torrsump vilket gör att du slipper riskera att motorn drabbas av oljebrist och skär ihop när G-krafterna sätter in.

Även om vill-ha-faktorn är hög är det fortfarande svårt att köpa och serva Lamborghini i Sverige. Sedan von Braun likviderade sitt bolag 2011 har det varit en utmaning för ägarna att hitta en verkstad som haft diagnosverktyget som krävs för att läsa felkoder. Det har gjort det komplicerat att serva enligt planen i serviceboken. Den som behövt en auktoriserad verkstad för garantireparationer har fått transportera bilen ända till Köpenhamn eller till och med hela vägen till Hamburg. Somliga har även vänt sig till försäljningsagenten i Estland. Vad jag vet finns fortfarande ingen svensk generalagent men om du vill boka din Roadster går det säkert bra att kontakta fabriken i Sant’Agata Bolognese direkt. Tyvärr lär du inte kunna glänsa i din nya Roadster till sommaren även om du beställer idag. Väntetiden för en vanlig Aventador är över ett år, för Roadstern lär det bli ännu längre. Men du behöver åtminstone inte fundera länge över vilken färg du ska välja; den kommer bara i en enda färg, en ljus metallisk stålblå ton kallad Azzuro Thetis.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *