FIKA – en del av Sverige i New York

Svensk mat och dryck erövrar världen. Vi tittar på de svenska livsmedel som säljs mest utomlands och upptäcker bland annat att den unika svenska fikakulturen och konceptet FIKA har slagit stort i New York.

NEW YORKERS LOVE TAKING A “FIKA”.

Export av svenska livsmedel fortsätter att växa och suget är särskilt stort efter mat och dryck för frukost, fika och fest. Livsmedelsföretagen är en branschorganisation i Sverige som verkar för att svenska livsmedelsföretag ska karaktäriseras av högt anseende och mångfald samt ha god tillväxt, lönsamhet och konkurrensförmåga.

Lite tillspetsat kan man säga att vi är duktigast på att exportera mat och dryck som är kopplat till den svenska synden, som kakor, bakverk, godis och alkohol, säger Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist.

Tacksamt nog hjälper våra svenska stjärnkockar till att sprida det svenska varumärket som ett matland att räkna med även på högre gastronomiska höjder. Tommy Myllymäki, Mathias Dahlgren, Henrik Norström, Melker Andersson och Jonas Lundgren med deras guld- och silvermedaljer i Bocuse d’Or förstärker bilden av Sverige som ett land fullt av duktiga kockar och finkrogar. Det bidrar säkerligen till ett ökat intresse för svenska råvaror.

Exporten av mat och dryck uppgick 2014 till närmare 70 miljarder kronor och om exporttakten håller i sig bedöms livsmedelsexportens potential att nå 150 miljarder kronor 2025. För att detta ska bli möjligt krävs bland annat att frihandelsavtalet mellan EU och USA blir verklighet, ökade satsningar på forskning och innovation samt fler exporttillstånd till den snabbväxande kinesiska marknaden.

Vi svenskar och vår fika

Är det något vi svenskar är bra på så är det vår fika. Vi tänker att, förutom en paus i vardagen och ett sätt att umgås, är det som en ritual för oss. Som icke-svensk kan man bekanta sig med vad fika betyder på Sveriges officiella hemsida Sweden.se.

FIKA kaffe

Lars Åkerlund är mannen som tagit New York med storm med sitt svenska FIKA-koncept. Efter egen research under ett antal år på plats med väldigt få resurser öppnades den första FIKA 2006 i New York och finns nu på 15 ställen på Manhattan, från Financial District till Upper West Side.

FIKA_LarsLars Åkerlund, grundare av FIKA NY.

FIKA_NYC_Store

På mindre än ett decennium har Åkerlund och hans team lyckats skapa konceptet som inkluderar inte bara caféerna utan även en egen chokladfabrik, bageri, cateringkök, event- och kurslokal samt en framgångsrik webshop.

FIKA Tower

Flera FIKA-ställen är planerade att öppnas under 2015, upp emot en total på 20 ställen.

FIKA_Manhattan

I ”FIKA Tower” finns eget fint bageri samt plats för kaffeutbildningar och events.

FIKA_Tribeca

I expansionsplanen ligger även andra amerikanska städer som Boston, Philadelphia, Los Angeles, Las Vegas, Miami, Chicago och Washington DC. Fokus ligger på bäst kvalitet och bästa lägen.

Vi befinner oss mitt i den mest dynamiska perioden i företagets utveckling – Filip Enocson, Director of Operations hos FIKA

Lars Åkerlund bekräftar att Sverige har ett fint anseende utomlands och ett bra varumärke. Man behöver bara säga Sverige och svenskt så uppfattas det som hög kvalitet, renhet och pålitlighet. Manhattan är ett av världens trendigaste ställen och här slår det svenska konceptet stort.

FIKA – konceptet

Hos FIKA har Lars Åkerlund varit noga inte bara med kaffemakeriet utan även andra bitar såsom vad som serveras till kaffestunden och hur lokalerna är utformade. På väggarna hänger bland annat Josef Frank-tapeter och stora flygfoton över Stockholm.

FIKA NY_interior_Stockholmsbild

Hos FIKA görs allt för hand och bakas av dem själva för att kunna göra riktigt svenska bröd och bakelser till kunderna som strömmar in i FIKAs lokaler i New York City. Bland annat serveras sådana exotiska saker som surdegsbröd, kanelbulle, prinsesstårta och småkakor av sorten ”Sju Sorter” till koncepttörstande New York-bor och dess besökare.

FIKA-II-August-2013-45

Dessutom tillverkas egna handgjorda chokladpraliner av svenska konditorn och delägaren Håkan Mårtensson i en av FIKAs lokaler i stadsdelen Tribeca.

FIKA_ChocolatierHåkan Mårtensson, Master Chocolatier

Prisbelönta och snyggt förpackade är pralinerna också. En uppskattad vardagslyx.

FIKA NY_chocolate box

Det är väldigt roligt att höra när någon lyckas skapa något bra och lite extra kul när någon svensk dessutom lyckas utomlands. Lars Åkerlund och hans FIKA är en inspirerande historia som förhoppningsvis motiverar fler svenska företag att våga ta steget ut på den internationella marknaden och sprida ordet om vad som är bra med Sverige.

Kaffe hos FIKA NYC

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *