Ferrari 488 GTB – extrem styrka för extrema körupplevelser

Fyrtio år efter Ferrari 308 GTB påbörjar den stegrande hingsten från Maranello ett nytt kapitel i sin 8-cylindershistoria. Ferrari 488 GTB åtnjuts lika gärna på racingbanan som av daily drivers. Enligt företaget garanterar bilens responstider, kvickhet och körning ”på gränsen” en ojämförbar körglädje. Den nya V8:an visas för första gången i Genève i mars 2015.

Den nya berlinettan kombinerar Ferraris erfarenhet från både F1 och WEC, där Ferrari 458 GT innehar världsmästartiteln och har vunnit förstapris i sin klass i de två senaste upplagorna av Le Mans 24-timmarslopp. Den nya modellen utnyttjar dessutom till fullo den kunskap som Ferraris tekniker åskansat sig under det senaste decenniet genom XX-programmet.

Ferrari 488 GTB_trequarti_basso

Ferrari 488 GTB:s nya 3902 cc V8 turbo befinner sig på toppen av skalan vad gäller kraft, vridmoment och responstider vilket skapar en ny norm för den här typen av konstruktion. Motorn släpper lös 670 cv vid 8,000 rpm tillsammans med ett maximalt vridmoment 760 Nm på sjunde växeln och en responstid på bara 0.8 seconds vid 2,000 rpm. Dessa siffror är tillräckliga för att  Ferrari 488 GTB ska kunna accellerera från 0-100 km/h på 3 sekunder och 0-200 på 8.3 sekunder.

Ferrari 488 GTB_front

Läs gärna mer om detaljerna kring denna modell på Ferraris site.

Ferrari 488 GTB_pianta

Ferrari 488 GTB_wheel_700

Ferrari 488 GTB_laterale

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *