Lyx Träffar: Personal Shopper Marie Wermelin @ MOOD

Trött på att irra planlöst i butiker, i behov av hjälp när det gäller vad som passar just dig eller vad som är nytt i vårkollektionerna? Lyx.se springer på Mood-gallerians personal shopper Marie Wermelin och pratar kläder, shopping-upplevelse och vårens säkra tips.  

Det händer alltid grejer på MOOD. Folk åker upp och ner för rulltrapporna, stannar till och tar en kaffe, har jobbmöten eller en trevlig fikastund. PR agenturer förbereder öppningar, pop-up affärer ställer ut. Eftersom vi ofta träffas på MOOD känner vi oss som en del av det hela och springer på spännande människor hela tiden. Ibland passar vi på att ställa några frågor. Härom veckan kom turen till gallerians personal shopper Marie Wermelin.

Marie Wermelin har varit med sedan starten för MOOD i mars 2012. Innan det var hon butikschef hos Valerie, samt har jobbat som butikschef på NK-trend och på Design & Vision. Som Personal Shopper på MOOD rör hon sig mycket ute bland butikerna för att hålla koll på nyheter samt finnas tillgänglig för snabba stil- och smakråd.

– Sedan oktober 2013 arbetar jag två dagar i veckan som Personal Shopper och rör mig i gallerian hela tiden. Butikerna bollar även över lite kunder till mig när frågan eller behovet dyker upp och jag har varit fullbokad nästan hela tiden. Jag tyckte att det saknades en Personal Shopper i gallerian och presenterade idéen för Annika (red. anm. Centrumchef för MOOD Stockholm) som höll med om att det lät som en bra service för besökarna. Jag tycker att det en service man ska ha på en sådan här handelsplats.

Jag fick just höra att du ställer upp gratis på en modekonsultation för den som vill, vilket låter fantastiskt! Vad brukar du hinna igenom då?

– Vi har precis utökat från 30 minuter till 60 minuter, annars hinner vi inte igenom allt. Det som ingår är att prata igenom personens behov här inne på mitt lilla kontor, då jag bland annat konsulterar inom både färger och stil. Vi hinner också gå en sväng i butik och prova igenom en del kläder.

Mood_Marie Wermelin1

– Vi pratar om hur man ska handla. Vi överkonsumerar ofta idag utan att tänka till. Jag vill få mina kunder att köpa långsiktigt och ekonomiskt. Att tänk outfits. Välj hellre ett plagg av bra kvalitet och som är tidlös, så att den håller längre.

Marie betonar att hon väldigt sällan pratar trender, huvudsaken är man trivs i sin stil. Hellre långsiktigt hållbart mode. Det är till exempel viktigare att plagget sitter bra på ens kropp än att det är trendigt. Hon utgår alltid från det man redan har i sin garderob och kompletterar utifrån det.

Mood_Personal Shopper

Vem är det som brukar anlita dig?

– Det är så klart väldigt varierande. Men det finns egentligen två upplägg: Kunden som inte har tid att gå i affärer eller kunden som fastnat i en viss stil och som vill byta och få inspiration. Det är mest kvinnor som anlitar mig, men jag har även haft ett par män.

Jag har även kunder som älskar att springa i affärer men som inte vet vad de passar i själva. Det är roligt att få kunder att prova plagg som de aldrig trodde de skulle passa i men som blir kanon när de väl kommer på kroppen.

Kläder i rad

Vad är det som folk mest behöver hjälp med?

– Det kan vara inför specifika tillfällen som till exempel fest eller ett viktigt affärsmöte. Passformen på kläder är något som nästa alla behöver hjälp med. Dessutom vilka färger som man passar i.

Marie poängterar att det är detaljerna som gör det. Man har inte alltid öga för detaljer men även det hjälper hon gärna till med och styr i rätt riktning.

Vilken är den roligaste kunden?

– Alla är roliga på sitt sätt, men den roligaste är ändå den man får hjälpa mest. Ju mer man får hjälpa desto roligare är det för mig. Det kom till exempel en kvinna till mig med säckiga kläder fast med en fantastik figur och då blir det väldigt roligt att ge henne nya tips på hur hon kunde ta fram sina starka sidor. Hon blev väldigt nöjd.

Rätt plagg till rätt kund. Det är ofta de små detaljerna som gör det.

Marie berättar vidare att hon är ekonom i botten och kom av en slump in på NK. Hon skulle hjälpa en kompis som jobbade på NK Trend och gick dit och tänkte direkt att ”det är det här jag ska göra”. Just den dagen hjälpte hon en kvinna från Gotland som efteråt kramade om Marie för att hon var så tacksam och glad för hjälpen.

Hon skulle på bröllop och henne kommer jag aldrig att glömma. Jag vill gärna hjälpa de vanliga människorna. Det är den servicen som jag brinner för. Det handlar om att bygga upp ett förtroende.

Tips för i vår? Vad är säkraste korten?

– Ute i butikerna just nu är det mycket blommigt, mönster, pasteller, men även starka färger, vilket är helt underbart. Mycket utsmyckande plagg med nitar och paljetter. Bomberjackan kommer nu igen – perfekta plagget istället för kavaj.

Slutligen – vad är lyx för dig?

– Härom dagen kom mannen hem och även min tonårsson och vi la oss allihop på sängen med vår svarta labrador Charlie och bara myste och pratade tillsammans en lång stund. DET är lyx.

– I yrket skulle jag säga att det är lyxigt med nya kunder som jag kan hjälpa och som går härifrån och mår bra, det är det jag strävar efter. Att lyfta en kund, då lyfter jag mig själv.

Tisdagar och torsdagar från kl 15 finns Marie Wermelin bokningsbar som Personal Shopper och bokas hos Conciergen eller direkt via mail till personalshopper@moodstockholm.se.

Mood Stockholm

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *