Mall of Scandinavia – snart öppnar Nordens största shoppinggalleria

Snart kan du shoppa i Skandinaviens största shoppingcentrum. 
Den 12 november öppnar Mall of Scandinavia i Arenastaden i Solna utanför Stockholm. Med sina 230 butiker och flera olika restauranger fördelade på 100 000 kvadratmeter sätter Mall of Scandinavia en ny standard för köpcentrum och vi ser fram emot att shoppa, äta och hänga i den nya mötesplatsen.

Paradgator

I nya Mall of Scandinavia ska butiker blandas med upplevelser och restauranger samt platser för umgänge och inspiration. Vi slås av byggnadens enorma storlek när vi kliver in i köpcentrumet i Arenastaden utanför Stockholm. Fasaden är inspirerad av skärgården och exteriört ser det färdigt ut. Innanför får vi fortfarande sätta på oss hard hat för att vara säkra på att kunna parera mellan byggnadsställningarna i centrumets enorma promenadstråk.

hardhats_Mall of Scandinavia

Det känns som stora paradgator att vandra längs med, med oändligt många olika typer av butiker och restauranger. Flera våningar av stråk, alla med sin egen känsla.

Mall of S_3

Många av butikerna har redan fått tillgång till sin yta för inredning av sin specifika butikslook och alla andra förberedelser som behövs inför öppnandet om några månader.

Nytt landmärke

Lars-Åke Tollemark, Managing Director Nordic hos Unibail-Rodamco, berättar stolt om bygget som haft en budget på 6 miljarder kronor. Fastighetsbolaget Unibail-Rodamco äger ett flertal shoppingcentrum runt om i Sverige däribland det populära Täby Centrum som är ett av de större i Sverige. Till skillnad från Täby Centrum, där man fått utgå från en gammal byggnad, behöver man inte kompromissa vid bygget av Mall of Scandinavia. Detta blir ett nytt landmärke.

Entre_glastak_Mall of SEn av entréerna får ett stort glastak över sig som säkert blir en ny mötesplats bara den. 

Bakom arkitekturen står BAU, Benoy och Wingårdh arkitektkontor tillsammans. Med inspiration från den svenska naturen och de fyra elementen vatten, luft, eld och jord har de skapat en miljö som präglas av en internationell atmosfär.

Organiska former_Mall of ScandinaviaByggarbetsplats. Snart hänger folk runtikring de organiskt formade öppningarna i shoppingstråken.

I centrumets inredning ser vi genomgående organiska mjuka former och gedigna naturmaterial. På vissa ställen i centrumet är det hela 23 meter i takhöjd med tre olika torg och ett ”Designer Gallery” i mitten. Det känns stort och mäktigt att gå omkring längs stråken och de olika torgen, både ute och inne.

Designer Gallery blandar uppstickare och etablerade

Centrumet är indelat i olika sektioner och en del är mer rörlig än de övriga vad gäller utbud. I Designer Gallery har man samlat starka varumärken samt 5 pop-up ytor där man kan vänta sig mer oväntade märken. Man har här fokuserat på handplockade koncept inom mode och lifestyle samt konst och musik i en ständigt föränderlig miljö.

unga, nya stjärnor på designhimlen

Unga, nya stjärnor på designhimlen och butiker där mindre aktörer och icke-etablerade modemärken har en chans att erbjuda sina produkter. Något som är roligt för shoppingkunder blir således att finna nya, spännande varumärken.

Mall of S_Designer Gallery

Maria ”Decida” Wahlberg, Chief Editor för the Designer Gallery, arbetar för att skapa en fullständigt unik shoppingupplevelse med två kollektioner per år. Maria poängterar att det är viktigt att det händer och rör på sig. De teman som kollektionerna utgör omfattar allt ifrån visual merchandising, designelement såsom mattor och konst till musik och utbud – tillsammans skapas en atmosfär som skiljer sig från övriga delar av centrumet. I The Designer Gallery finns även en lounge att vila fötterna i.

The_Designer_GalleryMattan i Designer Gallery är ett konstverk i sig.

Flagship Avenue

Bland modeutbudet i Mall of Scandinavia hittar vi Jackie, & other stories, COS, Superdry, Victoria Secret, Michael Kors, Massimo Dutti, Pull & Bear, Zara och Day Birger et Mikkelsen. Inredningsbutikerna inkluderar Zara home, Room/Habitat, Royal Design, Granit, Lexington och Illums Bolligshus. En del butiker lägger sina flaggskeppsbutiker i Mall of Scandinavia och på Flagship Avenue har butiksfronterna 8 meter i höjd.

Let me entertain you-typ av köpcentrum

I centrumet kommer även att finnas Sveriges största och första kommersiella Imax-biograf. Dessutom finns hela 23 olika restauranger att välja mellan, i olika prisklasser och inriktningar – Burger Bar & Café med Peter Nordin, Starbucks, Raw Food och Buddakahn Teppanyaki för att nämna några. Starbucks designar sin butiksfront i detta centrum på ett unikt och nytt sätt än sina andra butiker.

Mall of S_interiör

O’Learys lägger sin hittills största restaurang i ett köpcentrum här. Vid sidan av 550 sittplatser i två plan kommer O’Learys bland annat att innehålla en bowlinghall med 12 banor, biljardbord, pingisbord och flertalet simulatorer. Sportbaren har delat upp sin yta där ena delen riktar sig mot öldrickande fotbollsupportrar och den andra delen vänder sig mot barnfamiljer som vill bowla och äta.

Det står helt klart att alla som är involverade i skapandet av denna mötesplats har som ambition att skapa något helt nytt, som är mer än bara ett shoppingcentrum. Mall of Scandinavia förbereder sig för fullt för öppningen senare i november och vi ser fram emot att ses där!

Exteriör_Mall of ScandinaviaInvid Friends Arena.

Arenastaden_entre_Mall of Scandinavia#mallofscandinavia när du checkar in i november.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *