Jaguar XKR-S GT. En banbil för gatan.

Jaguar har visat upp sin ”road-going, track-ready version of XKR-S” på New York International Auto Show. Den är begåvad med tillägget GT. Men det innebär inte bara fler flashiga bokstäver på bakluckan, inte heller bara en kosmetisk förändring med nytt lull-lull utan rejäla förbättringar på en redan bra sportbil. Ja, egentligen alla typer av förbättringar man behöver göra för att en bil ska bli roligare: hårdare chassi, effektivare aerodynamik, mer grepp, mindre vikt och fullutrustad med kolfiber. Den utrustningslistan är så rolig att Jaguar inte ens behövt trimma motorn, som är samma underbara V8 som i vanliga XKR-S. Motorn fräser ur sig 550 kompressormatade hästar och bjussar på 680 Nm vrid. 3,9 sekunder tar resan 0 – 100. Och som den motorn sjunger, halleluja!

Ingenjörerna verkar ha räknat och skruvat en hel del på chassit. Re-designad geometri, hårdare bussningar, nya hjullager, andra kränghämmare, hårdare fjädrar. De verkar helt enkelt kört hela programmet för den som vill styva upp sin bil rejält och öka greppet. Det låter överstyrt. Jag har inga uppgifter om hur bilen är balanserad men förmodar dock att det med snärtig styrning och tung högerfot fortfarande går att åka rejält på bredden! Pressmaterialet avslöjar inte om föraren helt och hållet kan stänga av systemet som håller koll på chassit och elektronisk kompenserar naturlagar och förarmisstag. Systemet ska hur som vara särskilt programmerat just för GT-versionen.

 

jaguar xkr-s gt 3

 

Där fram har GT splitter i kolfiber. Splittern sticker ut framåt hela 6 cm vilket förmodligen generar bra många nya kilo downforce över framaxeln. Kolfibersplitter är förstås rätt snofsigt men alla som kört en sänkt sportbil över en fartbula med framhjulen parallellt vet att det kostar att ligga på topp…

Där bak har GT en rejäl diffuser, i kolfiber förstås, och inte mindre än två (!) vingar. En mindre fast monterad i bakluckan och en stor monterad på stag. Den vingen är ungefär lika stor som en surfbräda. Alltså, den är sjukt stor. Gummit som håller kvar ekipaget på vägen är 255 brett fram och 305 brett bak. Precis som vilken ångvält som helst.

 

jaguar xkr-s gt int

 

Interiören är såklart läder och alcantara. Gissa om där finns kolfiber också? Så finns det verkligen ingenting dåligt med modellen? Jo, tyvärr. Den säljs bara i Nordamerika. Grrr…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *