PMS 1837 – en färg av lyx. Tiffany Blue.

Tänk hur CocaColas typsnitt får dig att tänka på dryckesföretagets varumärke även om det står något annat ord på pappret med samma typsnitt. Eller hur en viss hamburgerkedja framhäver sitt varumärke med en symbol i form av ett mjukt kurvat gult M. Hur ett äpple kan symbolera hur vi numera lever våra liv. Precis som en bild, ett speciellt typsnitt eller en specifik form, kan en färg också vara så talande.

Igenkänning av ett varumärke förhöjs avsevärt om man lyckas etablera en specifik färg som representerar sin verksamhet, vissa undersökningar visar upp till 80 % högre igenkänning. Coke har varumärkesskyddat sin röda färg, likaså kaffekedjan Starbucks med sin gröna färg. Listan kan göras lång, men det är inte alla som lyckas komma fram i vår djungel av tillgängliga och ständigt återkommande intryck från ljud, färger, symboler och bilder i vardagen.

De här färgerna och symbolerna som företagare väljer väcker känslor som förhoppningsvis gör att folk gillar det man gör ännu mer och skapar ett ha-begär. Med varsamt, ihärdigt och långsiktigt varumärkestänk får man önskad effekt på de människor man vill tala till. Och du får dina frivilliga ambassadörer runt om i världen.

Precis så är det med den turkosblå färg som den ikoniska juveleraren Tiffany & Co har som signaturfärg. När jag ser den färgen så tänker jag lyx och elegans, vilket är precis det företaget vill. Färgen som grundaren Charles Lewis Tiffany ville åt är det som heter Robins Egg Blue, en turkosaktig färg, som nu alltså representerar juvelerarföretaget sedan över 150 år tillbaka. Färgen som är känd som Tiffany Blue valdes först och främst till omslaget på företagets så kallade Blue Book som visar den årliga kollektionen av handgjorda juveler. Blue Book publicerades för första gången år 1845.

Efter bokens omslag följde sedan även askar, påsar, annonser och annat reklam material i den specifika Tiffanyfärgen. Inte en pryl lämnar en Tiffanys butik utan att den på något sätt slagits in i något emballage som bär den berömda färgen. Precis som grundaren önskade har Tiffanys Blue Box blivit en symbol för lyx och exklusivitet. Den eftertraktade asken är idag en elegant och sofistikerad ikon.

Robin’s egg blue, som också kallas eggshell blue och forget-me-not blue på engelska, ska återspegla den färg som det är på de ägg som läggs av den nordamerikanska fågeln Robin (Turdus migratorius), på svenska vandringstrast. Färgen på äggen är lite åt det turkosblå havet man ser framför sig i Västindien, en alldeles underbar färg med andra ord.

Tiffanys blå färg har till och med en egen Pantone färg kombination som heter PMS nummer 1837, vilket hänvisar till det år då företaget grundades.  Som varumärkesskyddad färg finns den inte med i Pantones färgkarta. Trots att Tiffanys har skyddat sin färg som kan du fortfaranda använda färgen om du vill för egna påhitt, om du t ex vill måla ditt rum i denna färg eller ha den färgskalan på ditt bröllop. Däremot skulle det bli ett himla hallå om du började sälja Tiffanyblå askar och paket.

Tänk bara att få en sådan där magisk liten ljusblå box i present, då blir man ju riktigt exalterad och nyfiken på vad som kan finnas inuti. Den blå asken är verkligen en laddad bild. På sin hemsida skriver Tiffanys att deras ambition är att associeras med ord som romantik, stil, kvalitet och lyx. Då har de med andra ord lyckats med sitt varumärke. Asken Tiffany Blue Box är även den sedan länge ett registrerat varumärke och tätt sammansvetsat med företagets image och profilering.

Har nu även upptäckt hur vacker denna färg är att ha på andra ting, som till exempel möbler. Titta bara på den fina byrån från Somerset Bay Home som är målad i en sorts Robin’s Egg Blue. Det skapar en mix av elegans och en ombonad mysig känsla enligt mitt tycke. Eller varför inte sätta in ett kylskåp i retrostil i ditt kök för att skapa riktig amerikansk hemmafru känsla á la 50-tal, så klart då i Robins Egg Blue från Elmira Stove Works. Till och med allas vår tillverkare av kritor, Crayola, har en krita med färgen Robin’s Egg.

Att inreda med Tiffany-blått har hotell St Regis i New York gjort, åtminstone i ett av sina hotellrum. Efter shoppingturen längs Fifth Avenue och ett besök i en av Manhattans många Tiffany-butiker, kan du med andra ord checka in i ”The Tiffany Suite” där väggar och dekor går i den berömda färgen. Du har utsikt över Central Park och kan frossa i New York känslan. Vad skulle då passa bättre än att du sjunker ner i soffan i din Tiffany suite, sippar på ett glas bubbel och försiktigt öppnar upp den ljusblå lilla boxen som du just köpt med dig upp från Tiffanys. Vem vet, kanske din respektive har hunnit slinka in och köpt dig något som förpackats i en orange box också från….just det, Hermès.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *