Den röda sulan. Eftertraktade Louboutin bygger varumärke via nätet.

Vi har tidigare skrivit om vikten av att bygga sitt varumärke och vad det kan ge för effekt vad gäller marknadsföring, försäljning och i slutändan vinster för det egna företaget. I en artikel för flera månader sedan kan du läsa om hur det världskända lyxjuvelerarföretaget Tiffanys & Co använder sin specifika patentskyddade Tiffany-blå färg för att ytterligare stärka sin plats på världskartan över världens mest eftertraktade leverantörer av juveler.

På liknande sätt använder ett annat hett eftertraktat lyxvarumärke en specifik djupröd färg för att säkerställa sin unikitet inom den tuffa modevärlden. Ser en modemetveten kvinna, eller man för den delen, ett par röda undersidor på ett par högklackade skor vet man att det rör sig om ett par från Christian Louboutin.

christian-louboutin-black-decollete-100-patentleather-pumps

Fransmannen Christian Louboutin har designat skor och andra modeaccessoarer för sitt eget varumärke sedan början på1990-talet men arbetade hos andra välkända lyxvarumärken långt innan dess. Sin första anställning inom modevärlden fick han hos Charles Jourdan. Därefter följde Atelier Vivier samt Chanel, YSL och Maud Frizon. 1991 etablerade han sitt eget varumärke under eget namn och den rödlackade sulan har blivit hans signum trots att det sägs att just den detaljen tillkom som en ren slump vid en modevisning för många år sedan. Louboutin själv tyckte att något fattades i en outfit på catwalken och la på rent infall till detaljen med de röda sulorna där och då, och på den vägen är det.

christian-louboutin_Book

Hans kunder under åren har varit många och välkända. Prinsessan Caroline av Monaco var bland de första och sedan följde Diane von Fürstenberg, Lady Gaga, Jennifer Lopez, Madonna, Nicki Minaj, Gwyneth Paltrow, Kim Kardashian. Sarah Jessica Parker, Britney Spears och Beyoncé. Under Oscarsgalan kan man skåda de röda undersidorna på mången lyxiga skor som går längs med den röda mattan.

Elle Macpherson. Foto: Martin Karius / Rex Features

Elle Macpherson. Foto: Martin Karius / Rex Features

Louboutinskor anses vara mycket exklusiva och är hett eftertraktade av många kvinnor världen över. De är ett uttryck för stil, mode, lyx och glamour.

Louboutins med Swarowski kristaller

 

Man ska dock veta att många av hans snyggaste skapelser har stilettklackar och vissa designs är dessutom mycket höga, ibland så höga som över 14 centimeter, vilket gör dem något arbetsamma att gå i under en hel kväll. Men så har Louboutins mål också varit att framhäva kvinnors skönhet, sexighet och att få hennes ben att se så långa ut som möjligt. Det är som man säger – ska man vara fin så får man….

“I would hate for someone to look at my shoe and say, ‘Oh my God! That looks so comfortable!” –       Christian Louboutin

Den röda färgen har, liksom Tiffany Blue, patenterats sedan några år. De röda sulorna kallas ”sammy red-bottoms” och färgen har registrerats som Pantone 18-1663 TPX.

Louboutin_red

Vill man unna sig ett par vackra Louboutins kan man köpa hem ett par eller två via nätbutiken Net-a-porter eller via Stockholmsbaserade Shop Savannahs som också ligger på Birger Jarlsgatan nära Stureplan.

Louboutin store

Louboutin i Paris

Fram till den 15 september har Design Exchange i downtown Toronto i Kanada en ”on tour” utställning om Louboutins 20 år som designer och inspiratör. Här visas hans känsla för hantverk och hans teatraliska sida upp genom att visa allt från glamourösa stilettklackar till nitade sneakers och juvelprydda pumps i en rolig utställning. Nästan alla med den berömda röda sulan så klart.

Au Hameau 2013

Monsieur Louboutin och hans så kallade ”Loubies” arbetar fortsatt hårt för att stärka företagets varumärke bland annat genom frekventa uppdateringar, bilder, kommentarer, anekdoter och små roliga citat på deras Facebooksida. Här kan man dagligen följa deras roliga upptåg och man märker att det finns ett gäng som vill nätverka med sina följare för att knyta dem närmare sig. Ett stort gäng som gillar den röda sulan och gärna lägger kommentarer tillbaka på minsta uppmaning.

Det är ju detaljerna som gör hela skillnaden.

“Reaching for the stars is easier in 160mm Louboutins”

louboutin-fw13

Fall/Winter 2013

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *