Josef Franks mönstervärld

Josef Franks mönstervärld

Brazil, Delhi, Hawai, Himalaya, La Plata, Manhattan, Teheran, Under Ekvatorn – det är namnen på några av de platser i Josef Franks mönstervärld, som visas i Svenskt Tenns Strandvägsgalleri i sommar. Här finns en härlig textilskatt att njuta av och ett stycke svensk inredningshistoria.

Josef Frank ritade sammanlagt omkring 200 mönster för textil, tapet och mattor, varav många med namn som associerar till resor eller platser i världen. Svenskt Tenn har i dag sjutton sådana i sitt textilsortiment. De är nu samlade i Strandvägsgalleriet på Svenskt Tenn där de visas fram till den 12 augusti.

Textil är väldigt viktigt för oss, när vi föds omges vi av textil och när vi dör omges vi av textil. Det är en fin tanke – Thommy Bindefeld, marknadschef Svenskt Tenn

Lyx.se upplever att det är väldigt roligt att frossa i mönster och färger hos Svenskt Tenn. Vissa mönster är större favoriter än andra och bjuder på färgglada kombinationer för hemmet.

Svenskt Tenn_Josef Franks mönstervärld_StrandvägsgallerietStrandvägsgalleriet

Josef Frank bodde många år av sitt liv i Sverige med sin svenska fru, men spenderade även ett antal år i New York medan kriget härjade i Europa. Han var egentligen inte ute och reste själv i världen för att samla inspiration till sina mönster, utan höll sig mest i Europa med undantag för utstickaren till NY. Han döpte sina mönster efter platser som han tyckte passade helt enkelt.

Svenskt Tenn_Josef Franks mönstervärld_karta

Under hans tid i USA skapade han ett antal mönster som idag finns i produktion på Svenskt Tenn, exempelvis mönstret ”Rox & Fix” som föreställer toppiga berg och fikonblad samt ”Manhattan” som bland annat föreställer de kvarter kring där Frank bodde. Manhattan är förmodligen det tyg du bäst känner igen och är ett av två kartmönster som Josef Frank ritade under sin tid som gästföreläsare på New School for Social Research i New York under 40-talet.

Svenskt Tenn_Josef Franks mönstervärld_ManhattanJosef Frank tyckte att Manhattans stadsplan var intressant i sin förenkling och ritade mönstret Manhattan. I den nedre rektangeln syns nordspetsen av Manhattan med Washington Bridge, Cloisters och Inwood Hill Park där Frank bodde tillsammans med sin svenska fru Anna inte långt från Broadways nordligaste del.

”Aristidia”, som från början hette tang (efter tång), är det enda tyget som har anknytning till Sverige från hans vistelser i Falsterbo på 1920-talet.

Svenskt Tenn_Josef Franks mönstervärld_Aristidia_rödI mönstret Aristidia finns delar från havet i form av sjöstjärnor och tång.

Av de sjutton mönstren återlanserades det senaste så sent som i januari i år. Det var mönstret Delhi med Indien som inspiration med stora blad och rosa blommor. Detta tyg skapades under Franks tid i New York. Aramal ritades också på 1940-talet med producerades först på 2000-talet.

Fortfarande finns en handfull tyger som inte tagits i produktion. Svenskt Tenn ska ju vara aktuella i lång tid framöver – Thommy Bindefeld, Svenskt Tenn

Flera av Franks tyger innehåller fantasiblommor, man får en känsla av vad de vill förmedla men man upptäcker att de inte riktigt finns i verkligenheten, som exempelvis på tyget ”Under ekvatorn” och ”Nippon”. Många av hans mönster är en avvägning mellan dröm och verklighet som är typisk för Franks formgivning.

Svenskt Tenn_Josef Franks mönstervärld_NipponNippon – Japan.

Andra exotiska mönster heter ”Brazil” med regnskogens lianer och ”Hawai” – Frank stavade det så – som inspirerats av den samling livsträdspalamporer från Indiska halvön som han sett vid en utställning på the Metropolitan Museum of Modern Art.

Svenskt Tenn_Josef Franks mönstervärld_Hawai_brunMönster Hawai, med sina hopslingrade stammar, tillkom under åren 1943–45 och är ett av Franks största mönster med en rapport på 180 cm.

Svenskt Tenn_Josef Franks mönstervärld_soffaSofftyg och tapet båda i mönstret Brazil.

Ett annat mönster som visas är ”Tre öar i svarta havet”, som var ett av Estrid Ericssons favoritmönster. Ett mönster som hon också valde att inreda sitt eget hem med. Estrid Ericsson och Josef Frank inspirerade varandra och utvecklade tillsammans en inredningsstil som håller än i dag.

Sista mönstret skapade Josef Frank år 1950 – ”Himalaya” – som är en paradisbild med papegojor, berg och växter. Han menade att “Högre än så här kan man inte nå”.

Svenskt Tenn_Josef Franks mönstervärld_HimalayaJosef Frank ser tillbaka på sitt livsverk och skapar en sammanfattande höjdpunkt, som underfundigt döps till Himalaya. Från barndomen i Wien bar Frank med sig en ljus livssyn, som han låter oss få del av i detta mönster. På Himalaya avtecknar sig ett jordiskt paradis mot en fond av rundade berg; höstens goda finns på samma gång som vårens alla behag.

Svenskt Tenn_Josef Franks mönstervärld

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *