H&M lanserar nytt sätt att handla inför Super Bowl 2014

Super Bowl 2014 David Bexkham för H&M

Den 2 februari spelas finalen i proffsligan i amerikansk fotboll NFLSuper Bowl i New Jersey.  Super Bowlfinalen är också en högtid för amerikanska reklammakare, ett inofficiellt VM i reklamspottar, med ett snittpris på cirka 4 miljoner dollar för 30 sekunders utrymme.

Runt cirka 100 miljoner tittare beräknas se matchen mellan Denver Broncos och Seattle Seahawks bara i USA. Det är kanske inte så konstigt att varumärkena strider om vem som kommer att skapa den mest unika, minnesvärda och spektakulära filmen att fylla din reklamtid med.

Super Bowl 2014  Seahawks_Broncos

En av de som annonserar under Super Bowl 2014, efter ett års uppehåll, är svenska klädjätten H&M som satsar på en unik teknik som kan vara en försmak av framtidens shopping. I samband med deras annons, som för övrigt visar delar av underklädeskollektionen de gör tillsammans med ikoniska fotbollspelaren David Beckham, kan du som konsument med hjälp av fjärrkontrollen direkt köpa produkter som visas på skärmen. Alltså direkt från soffan. Det förutsätter än så länge dock en viss sorts TV och att du är i USA, men faller detta väl ut är det säkert en start på en ny satsning bland tillverkare som minskar avståndet mellan TV-annons och köp. Och som ökar bekvämligheten för oss konsumenter.

Super Bowl 2014  david_beckham_hm_ad

Vi har redan vant oss vid att handlandet idag mer eller mindre har flyttats, eller åtminstone kompletterats, från fysisk butik till nätet. Detta är ytterligare en utveckling i att du kan välja den manick som just för stunden är närmast till hands för din shopping.

Sen är det ju frågan om det är bara bekvämt eller kanske rentav lite krångligt, eftersom det väcker en del frågor om det rent praktiska, skapa konton med lösenord och inmatning av kontokortsnummer för att nämna några. Hittills har det ju inte varit jättelätt att navigera med fjärrkontrollen på TVn för de olika smarta tjänster vi börjat få tillgång till. Men om de förenklat köpandet rätt in i annonsen på ett bra och enkelt sätt så ska det bli spännande att se vart detta tar vägen. Och oavsett – en fjäder i hatten till den svenska innovativa avdelningen på H&M som utvecklat tanken och reklamspotten.

Det är spännande att H&M tar chansen att lansera ett nytt förfarande för att shoppa i sin annons. Men det är klart, satsar man så pass mycket resurser på reklam finns det knappast något bättre enskilt tillfälle, speciellt i USA, att göra det som just under Super Bowl.

Super Bowl 2014

Även de som inte tittar, eller förstår sig på alla regler, kring just spelet i amerikansk fotboll kan tycka det är underhållande med just den påkostade reklamen samt även den omtalade och spektakulära ”Halftime Show” som idag är en av världens mest sedda TV-sändningar.

Super Bowl 2014 -Half-Time-Show

Halftime show har vid tillfälle till och med haft fler tittare än själva matchen. Under årets föreställning, Super Bowl XLVIII, uppträder Bruno Mars och Red Hot Chili Peppers. Kan locka en och annan.

Bruno_Mars_Super Bowl 2014

Har du inte möjlighet att se Super Bowl 2014 hemma på din egen TV finns i år möjlighet att se finalen på ett specialevenemang i Stockholm. På hotell Clarion Sign dukas en amerikansk buffé upp och visar matchen på jätteskärmar.

Som läsare på Lyx.se får man just nu 10 % på biljettpriset till SuperBowl Partyt på Clarion Sign!

Köp din biljett till SuperBowlParty här.

Super Bowl 2014  Huddle_SuperBowl

Svenska Amerikansk Fotbollsförbundet (SAFF) och IFAF World Championship Stockholm 2015 fortsätter sin satsning på den svenska marknaden för att sprida kunskapen och öka intresset för sporten. Nästa sommar spelas nämligen världsmästerskapen i Sverige. 12 nationer träffas för att spela om världstiteln. Tele2 Arena i Stockholm är platsen och 4-18 juli 2015 är datumet.

Super Bowl 2014  AmericanFootball

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *