Ett monster från McLaren som heter 12C Spider

Häromdagen var det sverigepremiär för nya McLaren på Gran Turismo Expo. Jag skrev kort om det allra ballaste med bilen här. I den posten lovade jag också en lite längre artikel eftersom det finns så mycket mer spännande saker att berätta om McLaren.

 

Inte minst är det roligt att det nu finns en officiell svensk återförsäljare i nystartade bolaget McLaren Stockholm. Ansvarig är Johan Lindberg, och han berättar att det sedan sex veckor finns en demobil och att det första kvartalet 2013 öppnar ett showroom centralt i huvudstaden. McLaren Stockholm är ett dotterbolag inom Autoropa-familjen så man kan väl förstå att Ferrari inte ville dela lokal. Upplägget gör det i alla fall lätt att serva sin McLaren och man kan nog även hoppas på att få köra sin bil på Autoropas populära trackdays. Det som gör modellen 12C unik är att den redan på ritbordet är designad och utvecklad för att byggas som både coupé och cabriolet.
– Spidern är identisk med coupén, med undantag för taket så klart och motorhuven längst bak. Alla andra komponenter har samma artikelnummer, berättar Johan. Det ger båda bilarna samma prestanda och därför tror fabriken att hela 8 av 10 bilar man bygger kommer att vara utan tak. Johan hoppas att kunna lämna ut 15 nya bilar nästa år.

Att en modell från allra första början utvecklas för att tillverkas som både coupé och cabriolet är extremt ovanligt. Fördelen är att Spidern därför inte drabbats av de gamla vanliga försämringarna när det kommer till cabrioleter – tunga förstärkningar i karossen, försämrad vridstyvhet och kompromissad aerodynamik. Hur är det möjligt? Vad har McLaren gjort annorlunda?
– Vi gjorde en badbalja i kolfiber, säger Johan, som väger 75 kilo och som hela bilen är byggd runt.

Utvecklingen började egentligen med att ingenjörerna helt enkelt satte en kille i en stol i en vindtunnel på fabriken och så byggde teknikerna bilen runt honom. För att tillverka en Spider gör man precis som med vanliga 12C, dvs först gjuter man en monocoque i kolfiber, McLaren kallar det monocell. Monocellen är badbaljan som suttit i McLarens F1-bilar sedan 1981. För 20 år sen tog det 4,000 timmar att gjuta baljan till gatbilen F1, idag bakar man den i ett enda stycke på 4 timmar. I monocellen bultas aluminiumbalkarna och simsalabim finns plats för att lyfta ner motor och allt annat som ger fart. Motorn är McLarens egen, en nyutvecklad 3,8 liters V8 med dubbelturbo som blåser ur sig 625 hästkrafter. Även växellådan är McLarens egen, en 7-stegad dubbelkopplingslåda som du kontrollerar från ratten med en oerhört bekväm ”rocket-shift”, alltså en paddel som gungar som en vagga så när du drar mot dig på ena sidan så skjuts den ifrån på andra. Det ger föraren en förvånansvärt mycket större känsla av kontroll vid sekventiell växling. I kurvorna utnyttjar 12C brake steer, dvs att bilen själv bromsar innerhjulet. Det underlättar instyrningen och fungerar ungefär som en vanlig diff fast utan den extra vikten. För att bromsa mer effektivt har 12C samma typ av airbrake som Bugatti Veyron, en uppfällbar vinge som totalsabbar aerodynamiken.

Så kommer vi till det aktiva chassit som McLaren snott av Citroen. Skoja bara, inte riktigt, men det bygger faktiskt på samma idé med fyra hydrauliska dämpare med gasklockor som reglerar trycket individuellt i varje hörn. Chassit kompenserar automatiskt för pitch (som när du bromsar kraftigt) och roll (som när du svänger kraftigt) och är optimerat av McLarens ingenjörer och testchaufförer för att vi vanliga människor ska kunna köra bilen så fort som möjligt. Du har hela tiden en co-driver i knät i form av en robot som korrigerar dina misstag innan de hunnit få konsekvenser. Det här systemet är förklaringen till varför Tiff Needell och Jason Plato hade så svårt att göra sina vanliga fyrhjulssladdar i Fifth Gear. Bilen ville inte alls sladda på alla fyra och det slutade med att Tiff klippte gräs i 200 km/h.

– Om du känner dig lika säker som de är, säger Johan, kan du koppla ur alla system genom att köra en control alt delete och vänta 10 minuter på bekräftelsebeepet. Lyx.se hoppas någon ägare vill testa snart och berätta hur exempelvis chassit reagerar på det! Johan säger också att den intelligenta hydrauliken gör bilen lika snabb på bana som bekväm på vanlig väg.
– Vill du använda din McLaren som daily driver går det hur bra som helst.

Den stora konkurrenten är förstås Ferrari 458. Vad skiljer bilarna åt?
– Den som köper en McLaren vill ha mer funktion än blingbling, ingenting är för syns skull utan allt har en fysisk funktion, hävdar Johan, för att bilen ska gå att köra så fort som möjligt.
Man tänker vikt och aerodynamik. Form följer funktion. Det kanske gör att karossen på 12C faktiskt blir lite anonym ställd bredvid den otroligt graciöst designade 458, den definitivt vackraste moderna Ferrarin. McLaren planerar fler modeller och jag tror vi har riktigt mycket att se fram emot från den brittiska Formel 1-fabriken i framtiden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *